Hotellbransjens aller ferskeste tall kommer fra Benchmarking Alliance og er bearbeidet og analysert av Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting. Tallene viser blant annet at kun fire av de 14 største har en utvikling som overgår veksten i konsumprisindeksen.
– 12-månedersendringen i SSBs konsumprisindeks var per oktober +2,5 prosent. I den samme perioden falt romprisene i ni av de 14 byene og destinasjonene vi har i våre oversikter, sier Widerstrøm.
I den 10. var det vekst, men lavere enn KPI-utviklingen.
– I en virkelighet der mange priser og kostnadskomponenter til hotellene øker, er det negativt for hotellenes lønnsomhet at de ikke kan ta seg bedre betalt for sine tjenester, sier Wiederstrøm.
Samlet i årets første ti måneder har Stavanger-regionen de høyeste romprisene (997), hårfint foran Oslo med Fornebu (986) og Bergen (975). På bunnen ligger Lillehammer/Hamar og Drammen (begge 766).
Fakta
ROMBELEGG: Rombelegget er antallet solgte rom i prosent av antallet tilgjengelige rom. Kan også kalles kapasitetsutnyttelse rom.
ROMPRIS: Rompriser er i hotellstatistikk-sammenheng losjiomsetning eks. MVA per solgte rom. Frokost og «moms» kommer altså i tillegg, og dette kan i sum dreie seg om NOK 150-200. En «rompris» i statistikken på 900 kan således bety 1.050-1.100 å betale for gjesten/kunden.
REVPAR: Forkortelse for revenue per available room. I den norske hotellbransjen oversettes begrepet til losjiomsetning eks. MVA per tilgjengelige rom. Det er et mye brukt måltall som gir en viss indikasjon på hotellenes muligheter for lønnsom drift.
Statistikken som presenteres for hver by er summen av mange hoteller som hver for seg kan ha sprikende tall. Dermed kan de samlede tallene for en by «skjule» at noen gjør det relativt sett bra eller dårlig. I byer som har uforandrede data fra én periode til en annen, kan de samlede tallene «kamuflere» at det er store fall og økninger i enkeltsegmenter og markeder som «utlikner» hverandre.