Rederiet tar dermed et viktig steg mot å starte byggingen av skipene i et prosjekt som får global oppmerksomhet.
– Vi er svært tilfredse med godkjenningen og vi er stolte av å arbeide sammen med de fremste ekspertene på hydrogen som drivstoff på skip. Å utvikle hydrogenferjer på en så lang og værhard strekning er et klimaprosjekt i ypperste verdensklasse med stor betydning for hele maritim sektor og ikke minst Bodø og Lofoten, sier administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen.
Under et arrangement på Havet i Bodø fredag morgen annonserte Lloyds skipsregister at de planlagte hydrogenfergene har oppnådd en såkalt prinsippgodkjenning – Approval in Principle (AiP). Det verdensledende skipsregisteret er valgt som klasseselskap på grunn av erfaring og kompetanse i prosjekter som bruker hydrogendrevne fartøy og nye drivstoffløsninger
Hydrogenferjene skal etter planen settes i drift fra høsten 2025. Til sammen vil de bidra til å kutte 26.500 tonn Co2 hvert år.
– Vi er glade for å gi Torghatten Nord en prinsipiell godkjenning basert på en omfattende risikoanalyse av konsept og teknologi. Lloyd’s Register har vært til stede i Norge i 150 år, og vi ser på dette som et svært viktig prosjekt som vil drive frem bruken av hydrogen som et trygt og bærekraftig drivstoff, sier Markus Büsig som er sjef for Lloyds skipsregister i Nord-Europa.
Norwegian Ship Design i Førde er i full gang med design av fartøyene, og legger vekt på at fremtidens hydrogendrevne skip vil se annerledes ut.
– Båtene som skal utvikles, bygges og driftes har ikke sin make andre steder i verden. Vi må tenke nytt og finne helt nye løsninger sammenlignet med det som vi i dag kjenner som vanlige skip. Det er gjort en formidabel jobb fra både Lloyds Register og Torghatten Nords side for å få på plass denne godkjenningen. Vi har evaluert en rekke ulike løsninger for hydrogensystemet ombord. og har kommet frem til et unikt og sikkert konsept som hensyntar hydrogenets egenskaper, sier Gjermund Johannessen, daglig leder i Norwegian Ship Design.
Det er gjennomført en omfattende og detaljert såkalt HAZID (fareidentifikasjon) over 3 hele dager der hydrogen sikkerhetsekspertise (HYEX Safety) og mulige leverandører har deltatt, nettopp for å sørge for at hydrogenfergene blir like sikre som en moderne dieselferge.
– Det vi utvikler nå vil med stor sannsynlighet sette standarden for en hel klasse av passasjerskip drevet på hydrogen. Vi er av den klare oppfatning at ny teknologi ikke skal kompromisse på sikkerhet, funksjon eller effektivitet, sier Johannessen.
Sjøfartsdirektoratet har deltatt i analyseprosessen og også hatt separate møter med Lloyds i forkant av prinsippgodkjenningen av Torghatten Nords planer.
Kan gi store ringvirkninger
Torkildsen i Torghatten Nord sier at prosjektet åpner konkrete muligheter for grønn sjøtransport globalt, ny industri i Norge og ikke minst for Bodø og Lofoten.
– Dette er et helt nødvendig steg før vi kan sende ut anbudsdokumenter til verft for å få bygget skipene. Utstyrspakkene som skal anskaffes og som det er naturlig søkes utviklet av norsk industri er kalkulert til 400 – 450 millioner kroner for kontrakten samlet. I denne prosessen åpner vi nye og spennende muligheter for norsk industri, sier Torkildsen
Torkildsen understreker at utvikling, bygging og drift av hydrogenferjene er et pionerarbeid der rederiet ønsker og er helt avhengige av godt samarbeid med samarbeidspartnere som Lloyds.
– Lloyds ekspertise sikrer at det vi gjør av nybrottsarbeid i dette prosjektet funderes på sikkerhet, driftsstabilitet og god reisekomfort for våre passasjerer, sier Torkildsen.
Lloyd’s Register er verdens eldste maritime klasseselskap. Selskapets står for den tekniske ekspertisen som gjør det mulig utstede nødvendige sertifikater og sikkerhetsklareringer for skip.