– I løpet av de siste årene har vi hatt en økning på våre avgifter på oppimot 70 prosent. Derfor har vi måttet redusere produksjonen de siste årene, i tillegg til de nye rutekuttene, sier strategidirektør Terje Skram i Widerøe til NRK.
– Vi er bekymret
Da selskapet nylig offentliggjorde kraftige kutt i rutetilbudet, pekte de nettopp på dagens rammebetingelser.
– Vi forstår det rett og slett ikke. Distriktsrutene er en del av kollektivtrafikken i distriktene, og da spesielt nord i landet. Jeg tror ikke det er meningen å ramme distriktene såpass mye, men det er det som faktisk har skjedd, sier Skram.
– Sammenligner du flypassasjeravgiften tur/retur for ruten Bodø–Stokmarknes med Oslo–New York, så er avgiften 80 ganger høyere per kilometer på innenlandsruten.
På strekningen Stokmarknes lufthavn, Skagen til Bodø er økningen på flyavgiftene på over 71 prosent. For Svolvær-Tromsø er økningen på 59 prosent.
Nord for Bodø finnes det knapt andre alternativer enn fly dersom du skal bevege deg over lengre avstander.
Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart mener at avgiftsøkningen i norsk luftfart har gått altfor langt.
– Vi er jo veldig bekymret, siden vi de siste årene har fått en vesentlig økning på det totale avgiftstrykket i norsk luftfart. Dette svekker økonomien til de norske flyselskapene.
Ifølge ham resulterer det i høyere pris på billetter og et dårligere tilbud.
– Dette merkes spesielt godt på de kortere rutene i Norge i distriktene hvor det alternative transporttilbudet er dårligere.
Blir kompensert
Lothe forklarer at norske flyselskaper betaler om lag 1,1 milliarder kroner i året i såkalt flypassasjeravgift. Han er klar på at skatte- og avgiftstrykket på norsk luftfart bør reduseres.
Strategidirektør Terje Skram advarer nå om at Widerøe kan komme til å kutte i anbudsrutene om ikke situasjonen bedrer seg.
Samferdselsdepartementet sier overfor NRK at de såkalte FOT-rutene, altså ikke-lønnsomme ruter som staten subsidierer, ikke rammes av avgiftsøkningen.
– På FOT-rutene blir Widerøe kompensert av staten for alle økninger i avgifter. Ettersom om lag 40 prosent av Widerøes virksomhet er FOT-ruter, er denne kompensasjonen vesentlig. Alle FOT-rutene i Norge bortsett fra én rute er i Nord-Norge og på Vestlandet. Dette betyr at FOT-rutene til distriktene i disse landsdelene ikke rammes av avgiftsøkningen som Widerøe viser til.
Videre hevder statssekretær Brage Baklien at det siden 2017 har vært lite avgiftsøkninger, og at Widerøe ikke bare kan skylde på avgiftene når de nå legger ned flere ruter.