Selskapet hadde høy etterspørsel i vinterferien og forbereder seg til å øke kapasiteten i overgangen fra vinter- til sommerruteprogram.
I februar hadde Norwegian 1,2 millioner passasjerer som er en økning på 83 prosent fra forrige år. Fyllingsgraden var på 84 prosent. Nordiske reisende benyttet seg av vinterferien for å fly til varmere strøk langs Middelhavet og populære skidestinasjoner i Alpene. Mange reisende brukte i tillegg vinterferien på å bestille fremtidige flyreiser i påsken, til langhelger i mai og sommeren.
– Vi er fornøyde med trafikktallene denne måneden, ikke minst med en fyllingsgrad på 84 prosent. Det viser at Norwegian har et attraktivt tilbud til reisende gjennom hele året, også i de roligere vintermånedene. En høy fyllingsgrad gjør også at flyvingene våre er mer drivstoffeffektive, noe vi er opptatt av fra et bærekraftsperspektiv, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Norwegian hadde 1 173 408 passasjerer i februar, 83 prosent mer enn i februar 2022. Kapasiteten (ASK) var 1 826 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 1 530 millioner setekilometer. I februar hadde Norwegian i gjennomsnitt 64 fly i drift, og 99,4 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, som er et mål på antall avganger som skjer innen 15 minutter etter ordinær tid, var i februar 85,4 prosent.
Øker kapasitet for sommersesongen
– Vi ser frem til og er godt forberedt for sommersesongen. Sommerrutene våre starter opp i slutten av mars, og vi bruker tiden nå til å klargjøre flere nye fly og ønske nye kolleger velkommen om bord. Med dette svarer vi på den sterke etterspørselen vi nå ser i bookingtallene våre. I tillegg til at vi er et godt likt flyselskap for fritidsreisende, fortsetter vi å oppleve en solid etterspørsel fra forretningssegmentet. Vi anser dette som en bekreftelse på at vi har et attraktivt tilbud til både nordiske forretnings- og fritidsreisende, sier Karlsen.
Leveransen av nye, drivstoffeffektive fly, ansettelsen av nye kolleger samt innfasingen av kundevendte roller på Oslo lufthavn Gardermoen er blant tiltakene Norwegian nå iverksetter for å møte kundene med attraktive tilbud i månedene som kommer.