– Vi er takknemlige overfor våre eiere og kollegaer som har hjulpet oss med å oppnå et sterkt 2023. Året inneholdt mer enn 250 signeringer og åpninger over hele verden, og over 30 000 nye rom i porteføljen – vår høyeste økning noensinne. Vi forventer at 2024 blir en fortsettelse av 2023, med lavere inflasjon og fortsatt investorinteresse i vår sektor. Ved å tenke nytt og stadig tilpasse oss de skiftende omgivelser, vil vi fortsette å skape flere muligheter for både eierne og gjestene våre, sier Elie Younes, Executive Vice President og Global Chief Development Officer i Radisson Hotel Group.
Oppdatert portefølje i Norge gjennom store renoveringer
I Norge og Norden har Radisson Hotel Group satset på å videreutvikle eksisterende hoteller gjennom flere totalrenoveringer. Alt fra rom, restaurant, lobby og resepsjon har blitt renovert og fått nytt design. I tillegg har samtlige restauranter fått et helt nytt konsept. I Norge har for eksempel hele 298 rom blitt renovert på velkjente Radisson Blu Royal Garden Hotel i Trondheim.
Fra Berlin til Thailand – slik har porteføljen vokst
Hotel Berlin, Berlin, konsernets aller første Radisson Individuals-eiendom i den tyske hovedstaden, åpnet dørene som byens fjerde største hotell med mer enn 700 rom og suiter. Varemerket debuterte også i Paris og Thailand med åpningen av Hotel YAC Paris Clichy, a member of Radisson Individuals og Lewit Hotel Pattaya, a member of Radisson Individuals. I India åpnet konsernet to nye Radisson Individuals-eiendommer, Uday Palace Navsari, a member of Radisson Individuals i Navsari, og Palchan Hotel & Spa, a member of Radisson Individual Retreats i Manali.
I 2023 fortsatte veksten i flere markeder for varemerket Radisson Collection, med viktige signeringer og åpninger i India, Nigeria, Egypt og Litauen.
Radisson Hotel Group fikk også fart på den globale veksten av art’otel-varemerket i 2023, i samarbeid med PPHE. Med integrasjonen av art’otel, teller nå konsernets portefølje 10 ulike varemerker samlet under én overordnet paraply.
Rask vekst
I 2023 utvidet Radisson porteføljen med nesten 40 eiendommer gjennom åpninger og signeringer. I Sveits åpnet konsernet det største hotellet i Zürich, mens flere nye hoteller kom på plass i Storbritannia. Radisson Hotel Group debuterte også på nye reisemål som Réunion, Budapest og Baku. I India styrket konsernet sin tilstedeværelse med åpningen av Radisson Hotel Sonamarg, som ble det syvende hotellet i Kashmir-regionen.
Fokus på resorts
I 2023 signerte konsernet nye kontrakter for Radisson Blu Resort, Mani i Hellas, Radisson Blu Resort, Kumbhalgarh i India og Fridays Boracay, A Radisson Collection Resort på Filippinene. I tillegg ble det etablert nye hoteller på Fiji, i Tyrkia og i Polen, der konsernet er den største aktøren innen feriesteder og resorts. I 2024 vil resorts fortsette å spille en viktig rolle i konsernets strategiske vekstplan.