Det viser en fersk undersøkelse TNS Gallup har gjennomført på oppdrag for NHO Reiseliv før sommerferien. 1200 nordmenn over 18 år har deltatt.
– Denne forskjellen kan forklares med at mange har en klar formening om hvor de ønsker å bo når de ferierer i eget land, enten fordi de kjenner til stedet eller fordi de har fått det anbefalt. Mange ønsker også personlig kontakt med vertskapet og har erfart at bookingportalene ikke deler kontaktinfo med hotellene. Da må man oppgi alt på nytt når man sjekker inn. Det er ikke dyrere å booke direkte, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
– Bookingkanalene kan dessverre ikke tilby inngående kunnskap om hvert enkelt hotell, og den informasjonen som kanskje er nødvendig for å få den beste opplevelsen kan bli utelatt. Skjer det feil under oppholdet er det som oftest enklere å forholde seg til hotellet enn til kundeservicen i et internasjonalt selskap, sier Christian Sandberg, hotelldirektør ved Saga Hotell i Oslo.
Når gjesten ikke har direkte kontakt med hotellet, men kun med bookingkanalen, kan det i noen tilfeller være uklart hvem som har ansvaret hvis det oppstår fei, mener Sandbergl.
– Det er lettere å dytte ansvaret over på den andre parten i slike tilfeller. Gjesten blir en kasteball mellom hotellet og bookingkanalen, og står igjen med en dårlig opplevelse, mens partene skylder på hverandre, fortsetter Sandberg.