– Vi skal vekke Jernbanetorget til live som et sted folk møtes og er, ikke bare haster forbi, sier hotelldirektør Wilhelm Hartwig i en pressemelding.
Munchmuseet, Deichmanske og Operaen får et nytt hotellprodukt som nabo med gjenopplivingen av hovedkvarteret til Den Norske Amerikalinje.
Felles arv
– Vi skal gi dette ikoniske bygget en renessanse, og gjøre det til et pulserende og varmt sted å være og møte i selve inngangsporten til Oslo. Beliggenheten som ”vokter” av Jernbanetorget kunne ikke vært bedre, sier Hartwig.
Bygget som nå blir hotell er kjent som hovedkvarteret til rederiet Den Norske Amerikalinje, som åpnet i 1919. Nå fylles huset med liv igjen – 100 år etter.
– Det var de tøffeste folka som tok med seg sine drømmer og dro. Mennesker fulle av mot og utforskertrang. I en hundreårsperiode fra 1830 til 1930, var det nesten 900 000 nordmenn som krysset Atlanterhavet sier Hartwig.
– Dette er en del av vår felles kulturarv, og det er så rikt. På den ene siden har du jomfruturen i 1913, med emigranter som skulle søke et bedre liv og finne lykken i Amerika. Men du har også avslutningen på 70-tallet, hvor Amerikalinjen var kjent som eksklusive cruiseskip for noen av verdens rikeste mennesker. Det er en så utrolig potent historie. Jeg har følt mye på hvordan vi respektfullt, smakfullt, men samtidig progressivt skal forvalte dette. For dette skal ikke bli et museum med gamle Amerikalinje-effekter. Det er ikke der vi skal. Her er det konstant bevegelse, sier Hartwig
Ansvaret med å fylle hotellet med mening og å utvikle et raffinert konsept er det Siri Løining som har fått. Hun har tidligere vært både prosjektleder og konseptutvikler for THE THIEF og hotellsjef på Grand Hotel. Få kjenner hotell-Oslo bedre enn Løining, og hun er klar på hva som kreves.
– Stadig flere vil ha autentiske opplevelser også i vår bransje. Det vi gjør nå er å skape et moderne boutique-hotell for den moderne reisende. Samtidig skal vi også sørge for å ivareta historien og gjøre den kjent for et nytt publikum, sier Løining.
– Derfor blir det gøy å kunne vise frem samarbeidet med Hadeland Glassverk, hvor vi har vært i deres arkiver og funnet frem en glasserie de leverte til båtene tilbake på 1950-tallet.
For alle
Vi skal også lage et barkart med mange av de klassiske drinkene som ble servert under tiden som cruiseskip, forteller Løining.
Hun understreker også fordelene med å være annerledes.
– Vi er jo omringet av kjedehoteller, og det bare understreker at vi er utforskeren i et område i enorm utvikling. Og vi vil at gjestene våre skal utforske, uansett om det blir i form av byen vår eller huset vårt, sier Løining.
En av de viktigste oppgavene for Hartwig & co blir å sørge for at Oslo-beboerne også tar det nye tilbudet i bruk, ikke bare tilreisende.
– Jeg tror vi kommer til å ha mange bevisste gjester, som er interessert i unike opplevelser og «hidden gems», sier Hartwig.
– Og jeg tror mange av de ønsker å oppleve det lokalbefolkningen gjør. Derfor blir hele mat- og drikke-operasjonen vår viktig: Restauranten, baren og klubben. Vi må fylle de stedene med folk. Oslofolk. Klarer vi det kommer også de 122 rommene våre å ta del i det. Gjestene skal ikke behøve å spørre oss om hva som er den kuleste restauranten eller klubben i Oslo, sier han.
Stryker området
Det er ikke tilfeldig at hotellkongen Petter A. Stordalen har investert så tungt i akkurat dette området.
– Vi gikk “all in” da vi åpnet THE THIEF for fem år siden, nå gjør vi det igjen. Amerikalinjen blir et fantastisk og unikt tilskudd både for Oslo og for Nordic Hotels & Resorts, en portefølje bestående av frittstående hoteller, sier han.
– Dette er nok den kvadratkilometeren vi har investert mest penger i gjennom tidene. Sammen med re-åpningen av Clarion Hotel The Hub og den etterlengtede åpningen av Clarion Bjørvika vil Amerikalinjen sørge for energi, engasjement og entusiasme i et område ingen så potensial i for noen år siden. Her blir det en bredde i tilbud for alle og enhver, sier Stordalen, som også har tre Comfort-hoteller rundt Jernbanetorget.
Oslo-mannen Hartwig er også sikker på at hotellet vil fylle et behov.
– Jeg mener vi absolutt er et etterlengtet hotell på Oslo-scenen, for hele tilnærmelsen vår er veldig annerledes. Vårt ønske er å skape et hotell- og restauranthus som setter det bankende hjertet til Oslo på kartet. Gjennom spennende partnerskap og sterk lokal forankring skal vi skape liv i et område som har vært ganske dødt. Bare se på Youngstorget. For 10-15 år siden var det ikke folk der, men nå er det det kuleste stedet du kan dra til på en fredag i Oslo. Jeg er sikker på at det samme vil skje rundt Jernbanetorget. Tiden er moden for det. Og for Amerikalinjen, mener Hartwig.
Om Amerikalinjen
Amerikalinjen åpner i mars 2019
Hotellet får 122 delikate rom og suiter
Hotelldirektør Wilhelm Hartwig
Opprinnelige bygge arkitekter er Andreas Bjercke og Georg Eliassen som sto ferdig i 1919
Arkitekt for ombyggingen av huset til hotell er Kritt Arkitekter
Finske Puroplan står for interiøret