Med denne avtalen posisjonerer Norge og Sverige seg for å kunne være tidlig ute i dette løpet. Med i avtalen er nemlig også Avinors svenske motpart, Swedavia, og det svenske energiselskapet Vattenfall for tilsvarende utvikling på svenske flyplasser.
Samarbeidet vil bidra til kunnskap om og forståelse av hvordan hydrogenfly fungerer, hvordan infrastrukturen på flyplassene skal tilrettelegges og hvordan hele verdikjeden skal bygges opp for operativ drift, inkludert forsyningslinjer for drivstoff. Videre skal samarbeidet bidra til å identifisere hvilke norske flyplasser som skal tilrettelegges for hydrogenfly, samt behov knyttet til det regulatoriske rammeverket.
Norge og Sverige kan være foregangsland for hydrogenfly
Dette er første gang en mulighetsstudie av denne typen dekker to land og mer enn 50 flyplasser. Det gjenspeiler partnernes felles ambisjon om å komme videre på veien mot målet om netto null karbonutslipp fra luftfarten i 2050. Airbus har et uttalt mål om å få det første hydrogenflyet i kommersiell drift i 2035
– Hydrogen seiler opp som en sentral energibærer i fremtidens fossilfrie luftfart. Som eier og operatør av 43 flyplasser over hele Norge, har Avinor jobbet med bærekraft i mange år allerede, og har tatt en posisjon som en pådriver og tilrettelegger for den grønne omstillingen av norsk luftfart. Vår dialog med Airbus om avkarbonisering av luftfart går flere år tilbake og vi er veldig glade for å kunne annonsere dette samarbeidet sammen med SAS og våre gode naboer i Sverige. Norge, så vel som Sverige, er godt posisjonert for å være en tidlig pådriver for introduksjonen av hydrogendrevne fly. Vi ser frem til å bidra med vår ekspertise samt infrastruktur for å bringe dette viktige arbeidet videre, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
– Verden tar viktige steg mot en mer bærekraftig fremtid. Samtidig skal vi i SAS sikre at også kommende generasjoner kan nyte fordelene med sømløse globale forbindelser. Ved å samarbeide med noen av de sterkeste og mest innovative aktørene i bransjen, tar vi ansvar for å drive overgangen mot netto-nullutslipp. En reise som er avgjørende ikke bare for SAS, men for hele luftfartsindustrien, sier SAS’ konsernsjef Anko van der Werff.
– Hydrogen skiller seg ut som en viktig muliggjører for en bærekraftig luftfartsfremtid, sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus.
– Norge og Sverige er blant de mest krevende regionene for luftfart og har et stort potensial for hydrogenproduksjon fra fornybare energikilder. Jeg er veldig glad for å inngå dette samarbeidet med partnere som er fullt engasjerte i å ta betydelige skritt mot en fossilfri luftfart. Det passer perfekt med Airbus sin strategi om å skape og utvikle økosystemer for hydrogen i de mest egnede delene av verden, sier Faury.
Bruken av hydrogen som drivstoff i fremtidige fly forventes ikke bare å redusere flyutslippene i luften betydelig, men kan også bidra til å avkarbonisere lufttransportaktiviteter på bakken.