Flyselskapet vil invitere alle passasjerer som har mobiler med Apples iOS-operativsystem til å laste ned IATA Travel Pass-appen, og lage en digital ID som inkluderer profilbilde og passinformasjon.
Deretter kan passasjerer bestille sin ‘før avreise’ korona-test på en av syv utvalgte klinikker i Singapore. Dette gjøres gjennom en egen online portal, og ved hjelp av digital ID og flightinfo i selve appen.
Passasjerer vil selv kunne sjekke testresultatene samt avgangsbekreftelse direkte i appen. IATA Timatic Registry vil videre gi informasjon om Covid-19 test- og innreise krav på destinasjonen.
Bekreftelsesstatusen fremvises ved innsjekking før avreise. I samsvar med gjeldende juridiske krav må passasjerer i tillegg ta med en fysisk kopi av testen. Den utstedes av klinikken som utførte Covid-19-testen.
All helseinformasjon et sted
Ved å samle all helseinformasjon i en enkel app, kan passasjerene forvente en raskere og jevnere innsjekkingsprosess i fremtiden. Brukerne vil ha god kontroll over hvordan deres personlige informasjon deles, da data kun lagres lokalt i mobiltelefonen – og ikke i en sentral database.
-Den første fasen av prosjektet var for å etablere en sikker og brukervennlig standard som verifiserer testresultater – og i fremtiden vaksinasjonstatus, sier JoAnn Tan, fungerende senior visepresident marketing, Singapore Airlines. – Vi ser frem til å effektivisere bekreftelsesprosessen ytterligere i fase to, slik at den kan integreres i SIAs mobilapplikasjon. Dette vil bidra til en enkel og digital løsning for våre kunder, avslutter Tan.
– Vårt partnerskap med Singapore Airlines vil bidra til å få flyindustrien på beina igjen. I det lange løp vil de digitale elementene i IATAs Travel Pass gi Singapore Airlines kunder en behagelig kontaktløs reiseopplevelse, uttalte Nick Careen, IATAs Senior Vice President Airport, Passenger, Cargo and Security.