Talent@Scandic er et 10 måneders intensivkurs for talenter innenfor Scandic-systemet. Programmet arrangeres for et nytt kull med talenter hvert år, og gir deltakerne solid kompetanse innen forretningsutvikling og ledelse. Flere av Scandics nåværende ledere har gått gjennom programmet, som ble gjennomført for første gang i 2010. I år deltok Scandic-medarbeidere fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.
Fra stuepike til ledertalent
Rositsa Ilieva var en av de de norske deltakerne i årets program. Hun begynte som stuepike på Scandic Byparken for seks år siden. I dag er hun Housekeping manager på Scandic Flesland.
– Jeg har hatt en lang og spennende reise i Scandic. Gjennom talentprogrammet har jeg lært mye nytt i alt fra finans til markedsføring og salg, sier Ilieva.
Under diplomutdelingen presenterte deltagerne prosjektene de har jobbet med gjennom året. Alle prosjektene hadde en tydelig kobling til Scandics virksomhet og satsingsområder. Elin Ekrol, HR-direktør i Scandic Norge, var imponert over deltakernes innsats.
– Deltakerne er hardtarbeidende og innovative i sine tilnærminger til de ulike prosjektene. Talenter som dette lover godt for Scandics fremtid, sier Ekrol.
Begynte som kokkelærling
Jevgeni Mlinnikov (34) er en annen nordmann som deltok på årets talentprogram. Han er hotelldirektør på Scandic Kirkenes. Han begynte som kokkelærling på Scandic Tromsø i 1997.
– Det har vært et fantastisk lærerikt prosjekt som virkelig har utvidet horisonten min som leder. Jeg kommer absolutt tilbake som en styrket og bedre leder, og gleder meg til å bruke kompetansen videre i karrieren.
De andre nordmennene som deltok på talentprogrammet var Ferdinando Vicinanza fra Scandic Grensen og Christine Gjerstad Tuen og Jonas Harsem fra Scandics norske hovedkontor.
Om akademiet
Scandics interne akademi, Scandic Business School, har tilbudt kompetanseutvikling til flere tusen medarbeidere siden det opprettelsen i 1995. En av programmene er Talent@Scandic, som ble opprettet for seks år siden, med formål å identifisere og utvikle høyt presterende medarbeidere.