– Over 40 prosent av alle norske husholdninger består av én person, og i Oslo er tallet enda høyere. I tillegg øker interessen for soloreiser også blant ikke-enslige, mye fordi vi i større grad enn tidligere reiser for å dyrke egeninteresser, forteller Beatriz Rivera, kommunikasjonsansvarlig i Apollo.
I 2019 tok derfor reisearrangøren et krafttak for enslige reisende – og lanserte Apollo Solo. I et par utvalgte uker omprofilerte reisearrangøren flere av sine konsepthoteller og tilpasset dem målgruppen både i form av program og pris.
Satser på sport
De mest populære reisene viste seg å bli de som var lagt til et treningshotell. Kanskje ikke så overraskende: Interessen for treningsreiser har økt markant lenge, og utmerker seg i år som den sterkeste trenden innen reiser. Når Apollo nå lanserer årets soloreiser er det derfor med et ekstra fokus på sport.
– Målet med soloreisene våre er ikke bare å gjøre det rimeligere for enslige reisende, men også enklere. Vi vet at mange dessverre heller dropper ferien enn å reise uten et følge fordi de frykter ensomheten. På treningsreiser innser man derimot fort at det å reise på egenhånd ikke er synonymt med å reise alene. Man omringes av likesinnede, og gjennom aktivitet kommer man fort i kontakt, forteller Rivera.
Under soloukene legges det dessuten opp til ekstra sosiale aktiviteter – både før, under og etter treningen. I tillegg til å øke pulsen i form av yoga, gruppetreninger, surfing, SUP og padel, venter det nemlig også fellesmiddager, bobler i bassenget, piknik i solnedgangen og andre festligheter.