Fra og med første oktober vil SAS stramme inn reglene for reisebyråenes prissetting av flybilletter. Det skal skje gjennom forbedrete kontrollmuligheter i revisjonssystemet Altea.
Med tøffere rutiner ønsker SAS å komme såkalte ”kreative prisrutiner” mellom avreisested og destinasjon til livs, melder Check-in.dk.
Overtredelser vil straffes med en såkalt ADM (Agency Debet Memo), der SAS automatisk tilbakekaller 300 euro (ca. 2800 kr) fra reisebyråets avregning med SAS. Beløpet skal dekke inntektstapet SAS mener reisebyråets kreative transaksjon medfører.
Til Travel News Sverige sier SAS sin pressesjef Malin Selander at når slike uregelmessige bookinger ble gjort tidligere debiterte SAS forskjellen mellom den feilaktige prisen og det faktisk prisen som reisen hadde kostet om den ble korrekt booket.
– Nå har vi gjort en forandring i prismodellen og debiterer et fast beløp, sier Selander.