Dette skyldes at det er frist for investorer til å inngi endelige bud på eierandeler i “Det Nye SAS”, som er planlagt å oppstå etter at selskapet sist sommer gikk under konkursbeskyttelse ved en domstol i USA.
Budene vil derfor være det store skrittet i retning av å avgjøre hvilke aktører som i fremtiden vil drive flyselskapet etter mange år med store tap, spesielt fra Danmark og Sverige, som har hatt betydelige aksjeandeler i selskapet.
I dag eier Danmark omtrent 22 prosent av flyselskapet, men et politisk flertall har klargjort at de er villige til å øke andelen til opptil 30 prosent.
Dette vil mest sannsynlig kreve en investering på milliarder, ettersom SAS som en del av sin redningsplan forutsetter muligheten til å hente ny kapital på minst 9,5 milliarder svenske kroner, tilsvarende omtrent 6 milliarder danske kroner.
Flere enn Apollo
Det har tidligere blitt spekulert i at den amerikanske kapitalfondet Apollo Global Management med stor sannsynlighet vil være blant budgiverne.
Dette skyldes at kapitalfondet tidligere har levert et nødvendig lån til SAS for å finansiere veien gjennom konkursbeskyttelsen og videre til rekonstruksjonen.
Som en del av avtalen har Apollo muligheten til å konvertere lånet til aksjekapital i det rekonstruerte SAS, noe som tyder på at kapitalfondet kan bli en betydelig aksjonær i flyselskapet.
Det er likevel usikkert hvor stor andel av aksjene Apollo vil kjøpe. Dette skyldes ikke minst at EU har en grense på 50 prosent når det gjelder hvor mye et ikke-EU-selskap kan eie av et EU-basert flyselskap.