I oktober ble det klart at Air France-KLM, den danske staten og to investeringsfond går inn på eiersiden i SAS, og at flyselskapet dermed ble tatt av børs.
Avtalen innebærer at SAS vil bli lastet opp med 8 milliarder kroner i en ny type gjeld som de nye aksjonærene låner selskapet. Dette er et såkalt konvertibelt lån, med pant i eierandeler i SAS, som senere kan gjøres om til aksjer.
Nå viser det seg at avtalen åpner for ny, ganske snarlig børsnotering, skriver E24.
SAS er under konkursbeskyttelse i USA, en såkalt Chapter 11-prosess, som etter planen vil bli avsluttet i juni 2024 nå som investeringsavtalen er i boks. Det kommer fram i rettspapirer som SAS nylig har sendt inn til domstolen i USA.
“Et reorganisert SAS vil da bli børsnotert innen seks til tolv måneder etter exit fra Chapter 11,” skriver SAS i rettspapirene ifølge E24.
Gitt at flyselskapet forlater Chapter 11 i juni 2024, tilsier det en ny børsnotering innen sommeren 2025. Avdeling for investorrelasjoner i SAS vil derimot ikke garantere at selskapet skal gå på børs igjen i løpet av 2025.
– Investeringsavtalen inneholder ingen vilkår om at det rekonstruerte SAS skal børsnoteres igjen innen seks til tolv måneder. Hvorvidt det rekonstruerte SAS igjen skal børsnoteres i fremtiden, er et spørsmål for de nye eierne, sier avdelingen til E24.
En rask retur til børs vil være godt nytt for de usikrede kreditorene i SAS, som etter planen skal bli eiere av til sammen 13,6 prosent i Nye SAS.
(©NTB)