Med denne avtalen blir Royal Caribbean Group en av senterets strategiske samarbeidspartnere og forplikter seg dermed til et langsiktig strategisk samarbeid. Dette omfatter å bidra til utviklingen av teknologi for nullutslipp av karbondioksid og til løsninger for maritim sektor.
Royal Caribbean Group er et av verdens ledende cruiseselskaper og har en flåte på 63 skip med over tusen reisemål i hele verden. I 2021 lanserte cruiseselskapet Destination Net Zero – en omfattende strategi for avkarbonisering, der målet er å gjøre cruisevirksomheten fullstendig utslippsfri. Den ambisiøse tilnærmingen er i tråd med den overordnede strategien til Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping for å avkarbonisere maritim sektor innen 2050.
Da senteret ønsket Royal Caribbean Group velkommen, sa administrerende direktør Bo Cerup-Simonsen følgende:
– Royal Caribbean Group tilfører unik kompetanse og kunnskap til arbeidet for avkarbonisering. Selskapet har lang erfaring med nyskaping i samarbeid med andre og solid kompetanse på relevante områder som for eksempel design, sikkerhet, håndtering av utslipp og energieffektivisering – både innenfor utvikling og drifting av skip. Vi ønsker dem velkommen om bord og gleder oss til å starte samarbeidet.
Om samarbeidet med senteret uttalte konsernsjef Jason Liberty i Royal Caribbean Group følgende:
– Vi implementerer Destination Net Zero-strategien ettersom det kreves en felles innsats for at vi skal klare å avkarbonisere virksomheten og bidra til nyskapning i bransjen. Gjennom samarbeidet med senteret deltar Center Royal Caribbean Group i et nettverk av likesinnede selskaper der alle har et sterkt ønske om å finne bærekraftige løsninger.
Veikartet til avkarbonisering av shippingsektoren
Med 100 000 skip som forbruker rundt 300 millioner tonn drivstoff i året, står den globale shippingvirksomheten for rundt tre prosent av verdens karbonutslipp. Denne andelen kommer sannsynligvis til å øke etter hvert som andre bransjer håndterer klimautslipp i løpet av de neste tiårene.
På lang sikt kreves det nye typer drivstoff og systemendringer i bransjen for å kunne oppnå avkarbonisering. Ettersom shipping reguleres globalt, er det mulig å innføre ny teknologi og nytt drivstoff i hele bransjen.
En forutsetning for å kunne utvikle levedyktig teknologi raskere er koordinert anvendt forskning gjennom hele leveringskjeden. Bransjeledende selskaper spiller en avgjørende rolle i å sikre at grunnforskning videreutvikles og omsettes i skalerbare løsninger tilpasset bransjens behov. Samtidig er det nødvendig med ny lovgivning for å kunne gjennomføre avkarboniseringen.