Den daglige lederen er også anmeldt, opplyser Forbrukertilsynet , som nå avventer politiets behandling av saken.
Forbrukertilsynet mener selskapet har brutt loven ved å ikke ha stilt reisegaranti overfor Reisegarantifondet – selv om de opplyser forbrukerne om garanti på sine sider.
Til tross for sju fellelser i Pakkereisenemnda nekter selskapet å refundere kundene som hadde bestilt pakkereiser på den amerikanske veistrekningen Route 66 sommeren 2020.
Reisene ble avbestilt eller kansellert som følge av koronapandemien, skriver NRK.
Selskapet har fått ti dager på seg til å refundere pengene til kunder for avlyste turer.
Forbrukertilsynet mener forholdene faller under bedrageri, eller forsøk på bedrageri etter straffeloven, i tillegg brudd på markedsføringsloven og pakkereiseloven.
– Som forvaltningsorgan har Forbrukertilsynet en plikt til å samordne eventuell sanksjonsbruk med politiet i saker hvor vi har grunn til å tro at det har skjedd noe straffbart, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.
NTB har bedt daglig leder om en kommentar til vedtaket fra Forbrukertilsynet.
– Begge nettsidene våre er nå tatt ned mens vi endrer på alle vilkår slik at de blir 100 prosent slik tilsynet vi ha det, skriver daglig leder i en sms og legger til at saken er avsluttet.
– Tilsynet er 100 prosent fornøyd med dette, og saken er avsluttet, sier han.
Rønningen i Forbrukertilsynet sier til NTB at dette ikke stemmer.
– Vi har i flere omganger forsøkt å få tilbakemelding fra daglig leder i forbindelse med anmeldelsen. Han har ikke svart på våre tidligere henvendelser.
Forbrukertilsynet fikk en epost fra daglig leder torsdag ettermiddag, men Rønningen sier at denne endrer ikke grunnlaget for anmeldelsen.
– Saken er fremdeles under saksbehandling hos oss, sier han.
(©NTB)