Clarion Hotel Amaranten har som første hotellet i verden installert den stemmekontrollerte robotassistenten Alexa, som man sammen med bedriften EdgeDNA har skapt med hotellspesifikke funksjonaliteter. Installasjonen er det første leddet i en spennende utvikling der hotellgjesten skal kunne få hjelp med enkle hotelltjenester samt innhente annen allmenn informasjon, kun ved å snakke ut i rommet. Blant de tjenestene som Alexa i dag kan hjelpe hotellgjesten med finnes vekking, værvarsel, åpningstider for hotellet samt bestilling av taxi. Ved å installere Alexa kan Clarion fjerne informasjonsbrosjyren på rommet da man i stedet kan få all informasjon direkte fra Alexa, noe som i dag er unikt.
Clarion har stor tro på stemmetjenesten, og med installasjonen på Clarion Hotel Amaranten er hotellet først ute med å teste dette. Tjenesten vil først og fremst kunne brukes til informasjonssøking, men Clarion vil på sikt øke tjenestene slik at disse kan benyttes på flere deler av hotellet. Tanken er at det meste skal kunne gjøres via Alexa, som å bestille room service, justere belysningen i rommet, samt andre tekniske funksjoner som gjør det enklere for gjesten.
– Jeg er superstolt av at Clarion introduserer et så fantastisk kult konsept. Meg kjent så er vi først i hotellverden med denne løsning. Det skal bli enormt kult å følge mottakelsen fra våre hotellgjester. Og dette er bare første steg i noe betydelig større, sier Henrik Berghult, Senior Vice President i Clarion Hotel.
Etter installasjonen på Clarion Hotel Amaranten i Stockholm har mottakelsen vært positiv blant gjestene som har prøvd tjenesten.
–Foreløpig har vi installert Alexa i en av våre suiter som et prøveprosjekt. Gjestenes tilbakemelding har vært veldig positiv og vi ser derfor på dette som første steg i vår satsing på denne typen teknikk, sier Erica Lund, Hotelldirektør Clarion Hotel Amaranten.