Navnet 2469 Reiselivsutvikling AS er ikke tilfeldig valgt. Som mange vet representerer tallet distansen opp til Norges høyeste fjell, Galdhøpiggen. Og det er den veien ambisjonene er rettet – mot Norges tak.
Bred bakgrunn
– Vi sikter mot å bli størst i Norge ja, sier managing partner Børre Berglund ubeskjedent, som i likhet med de fem partnerne Anniken Enger, Synnøve Elisabeth Aabrekk, Jan Sverre Sivertsen, Morten Torp og Trond Amland tror at med det oppsvinget norsk reiseliv opplever om dagen nå er rette tidspunkt for etableringen av en slik sammenslutning.
I tillegg er rådgiver Agnete Ryeng med på laget.
Tjenestene det nye selskapet skal levere omfatter analyser, strategi- og forretnings-utvikling, produkt- og konseptutvikling, markedsføring, salg og distribusjon samt prosess- og prosjektledelse.
Med andre ord favner 2469 Reiselivsutvikling bredt. Medlemmene i fellesskapet har i flere prosjekter samarbeidet tett. Sammen har blant annet Berglund og Torp de siste syv årene vært engasjert med utviklingen av nordlyssatsingen i Nord-Norge. For reiselivet i Nord-Norge utgjør det en årlig omsetning på nærmere en halv milliard kroner.
Jan Sverre Sivertsen har bakgrunn fra Innovasjon Norge, og som direktør i Spitsbergen Travel og styremedlem i NHO Reiseliv Nord-Norge.
Amland fra Bergen var på sin side administrerende direktør i Fløibanen AS, mens Aabrekk har fartstid i ulike reiselivsrelaterte verv på Vestlandet, blant annet NHO og destinasjon-selskapet Reisemål Stryn & Nordfjord.
Anniken Enger var i sin tid analyseansvarlig i Innovasjon Norge og partner i Menon Business Economics. Morten Torp har de siste årene viet tiden sin til stillingen som salgs- og markedsdirektør i Avis & Budget Norge, der han fortsetter som innleid ressurs, i tillegg til sin egen rådgivningstjeneste for reiselivet MTR.
Markedet for denne typen rådgivningstjenester i Norge har 2469 Reiselivsutvikling estimert til totalt å ligge på mellom 250 og 300 millioner kroner. På sikt er ambisjonen til 2469 Reiselivsutvikling å ta 30 prosent av denne omsetningen.
Skal til topps
De syv partnerne mener det nå er behov for ”et større rådgivningsmiljø innen reiselivet, som kombinerer kommersiell erfaring fra ulike deler av næringen med modeller og teori, som har fleksibilitet og kapasitet til å ta både små og store, lokale og nasjonale oppdrag, og som fysisk er tilstede i sentrale reiselivsregioner i Norge”, som de blant annet sier i pressemeldingen som følger etableringen.
– Timingen er ikke tilfeldig, sier Berglund.
– Norsk reiseliv er i sterk vekst og utvikling, og vi tror vi med vår felles kompetanse kan bidra til å styrke den ytterligere.
Fellesskapet som opprettes etter partnermodellen kjent fra advokatstanden er samlet mest i navnet. De syv fordeler seg nemlig på kontorer i Oslo, Bergen, Tromsø, på Nordvestlandet, i Son og Moss.
– Rådgiverne våre har erfaring fra alle deler av reiselivsbransjen, destinasjonsselskap, virkemiddelapparatet, forskningssektoren og offentlige organisasjoner, sier Torp.
– Dette gjør oss i stand til på en effektiv måte å betjene både bedrifter, nettverk, klynger av bedrifter, destinasjonsselskaper, kommuner, fylker og statlige institusjoner.
Partnerskapet har arbeidet med ideen i rundt ett års tid, og mener altså at den nå er moden for realisering.
– Som team ser vi frem til å gi vårt bidrag til å bringe norsk reiseliv til nye høyder, konkluderer Børre Berglund.
Onsdagens lansering var første skritt på den toppturen.