– Vi kan se tilbake på den fjerde rekordsommeren på rad, konstaterer likevel Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, i en pressemelding.
– Den internasjonale veksten kommer fra de fleste markeder, spesielt de oversjøiske. Så er det særlig viktig at volummarkeder som Sverige, Tyskland og Nederland vokser. Disse reisende besøker gjerne større deler av landet, og blir lenger, sier Holm.
Størst er veksten av amerikanere, med en økning på 37 prosent sammenlignet med juli i fjor.
Mens overnattingstallene for august først foreligger i oktober, bekrefter flystatistikken fra ForwardKeys at det var god vekst fra utlandet også i august. Det var en oppgang på 9,6 prosent i antall internasjonale ankomster sammenliknet med samme måned i 2016.
Stort potensiale
I løpet av sommeren ble det meldt om flere overfylte sommerklassikere. Holm påpeker at det kun er noen få steder som noen uker i året opplever slikt trykk.
– Det er selvfølgelig noe vi skal ta på alvor, men for Norge som helhet er det ikke et problem med overturisme. Norge er langt fra fullt, og mange steder ønsker gjerne flere besøkende, sier Holm, og fortsetter:
– Det er en utfordring at reiselivet er svært sesongpreget. Hele 52 prosent av alle gjestedøgnene i 2016 var i sommermånedene, og trenden fortsetter i år.
Dette danner bakteppet for Innovasjon Norges nye handlingsplan for reiselivet, som i stor grad fokuserer på sesongforlengelse.
– Vi har nylig gjennomført en segmenteringsundersøkelse i ti hovedmarkeder for å få en bedre forståelse for målgruppene våre, og hvordan vi kan utvikle Norges posisjon som ferieland. Tilbakemeldingene viser at vi har et kjempepotensial, særlig når det kommer til kultur og arrangementer, men også aktiviteter. Ved å sette inn støtet her kan vi dreie både når turistene kommer, og hvor til, sier reiselivsdirektøren.
Hotellene tjener mer
Også NHO Reiseliv er fornøyd med besøkstallene.
– Det var en veldig sterk juli i fjor, så vi er godt fornøyd med at vi ligger på omtrent samme nivå som i fjor. Det er positivt at vi klarer å opprettholde det samme trykket. Og så er det veldig gøy at det er en god økning i utenlandske turister, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Svikten i innenlands turisme gjør at veksten i besøket totalt kommer ut i rundt null.
– Vi kan regne med at veksten egentlig er større fordi den offisielle statistikken ikke fanger opp de som benytter seg av privat utleie som Airbnb, noe vi vet er voksende, eller de som bor på private hytter, fortsetter Krohn Devold.
Amerikanere noterte seg for 120 000 overnattinger på norske hoteller i juli, og var i juli det nest største utenlandsmarkedet etter Tyskland. Også det kinesiske markedet fortsetter å vokse, og hadde en vekst på 11 prosent i juli.
En viktig nyhet for bransjen er at hotellene tjener mer penger på rommene sine. RevPar (inntekt per tilgjengelig rom) gikk opp med seks prosent i juli.
– Det er ikke kun veksten i antall overnattinger som er viktig, men også at hotellene får en god inntjening. Om lag en av tre hoteller går i minus så det er svært positivt å se at losjiomsetningen per tilgjengelig rom øker, sier Krohn Devold.
Campingvekst
Camping har hatt en voldsom vekst av utenlandske gjester i juli, med en økning på 16 prosent sammenlignet med juli i fjor. I juli 2017 var det totalt 6,2 millioner kommersielle overnattinger ved norske overnattingssteder, og nesten halvparten av disse er på norske campingplasser.
De fylkene som har hatt en særlig stor vekst av utenlandske campinggjester i juli og er store på volum, er Nordland (26 prosent økning), Møre og Romsdal (25 prosent økning) og Sogn og Fjordane (20 prosent økning).
– Campinginteressen fra utlandet har vært stor denne sommeren, og flere campingbedrifter kan fortelle at de er blitt oppdaget av nye markeder. Campingbedriftene har blitt veldig flinke til å legge til rette for aktiviteter og opplevelser som kano- og sykkelutleie, turstier og fiskemuligheter. Det tiltrekker særlig de turistene som ønsker å være aktive når de er på ferie, sier Krohn Devold.