Danmark har alltid hatt en spesiell plass i nordmenns hjerter, noe som like mye kan være en utfordring som en fordel, presiserer turistsjef i VisitDenmark Norge, Vidar Mørch.
– Nordmenn er i stor grad på jakt etter unike ferieopplevelser, og det at de fortsatt velger Danmark tyder på at attraksjonene og produktene klarer å utvikle seg i takt med trendene.
Og det er kanskje jakten etter det unike som gjør at nordmenn også har åpnet øynene for nye områder i Danmark. Tallene fra Danmarks Statistik viser nemlig at de områdene som øker mest er destinasjoner som tidligere har vært relativt upløyd mark for nordmenn, som Fyn og Sydvestjylland.
Totalt landet antall norske overnattinger i Danmark på 2.639.482 i 2015, en økning på 116.804 fra 2014.
– Nordmenn vil alltid elske de danske klassikerne som København og Nordjylland. Men samtidig som vi fortsatt velger brede sandstrender, Nyhavn og Legoland, øker nordmenns interesse for hva Danmark ellers kan by på, forklarer Vidar Mørch.
– Nordmenn reiser gjerne på sommerferie i feriehus, som de har gjort i alle år, men nå tar de seg kanskje også en langweekend til Fanø på høsten, bor på badehotell, drar på østerssafari, og spiser på gourmetkroer.
Pia Buen, salg- og markedsansvarlig i Novasol Norge, kan bekrefte at nordmenn i større grad enn før gjerne utforsker nye sider av Danmark. Så langt i 2016 ser de en økning på 22 prosent i bookinger på Fyn, og Vestsjælland ser ut til å ligge an til en økning på 20 prosent. Også klassikerne holder seg populære – antall bookinger i Nordjylland økte i 2015, og Djursland er fortsatt det området hvor flest nordmenn bestiller feriehus – hele 30 prosent av Novasols gjester booker her (tall fra Dansommer og Novasol).
Samtidig opplever de helt klart at nordmenn setter andre, og høyere, krav til sin danmarksferie enn tidligere.
– Også innenfor våre produkter må vi utvikle oss, det vil si at husene oppgraderes, og flere tilbyr wifi, forklarer Buen.
Danmark er et trygt valg i en verden som oppfattes som mindre stabil enn tidligere.
– Vi forstår språket, vi kjenner kulturen, og vi føler oss som hjemme – vi har det bare enda litt bedre, konkluderer Mørch.