Vi har lagt 2024 bak oss og det er på tide å gjøre opp status for reiselivsåret. Hvordan gikk det egentlig? Ble det vekst, økte marginer og bare velstand? Eller var ikke det realiteten?
Mediene meldte sommeren 2024 om rekordbesøk og utfordringer med masseturisme fler steder i landet. Stemmer det? Mange destinasjoner har hatt godt besøk både sist sommer og i året for øvrig, og ja det har vært litt for mange besøkende på enkelte destinasjoner noen få dager i 2024, men dette er ikke standarden for landet som helhet og heller ikke for disse destinasjonene ser vi året under ett.
Reiselivet har kommet seg bra etter pandemien. Ut fra SSBs overnattingstall for 2024, til og med oktober kan vi lese at kommersielle overnattinger i Norge har økt med 4 prosent i forhold til 2023, med en økning på 1 prosent fra Norge og en økning på 10 prosent fra utlandet.
For hotell er det en økning på 5 prosent i forhold til 2023, fordelt på 2 prosent økning fra Norge og 12 prosent økning fra utlandet. For camping og hyttegrend er økningen på 1 prosent, fordelt på 6 prosent fra utlandet og en nedgang på 2 prosent fra Norge.
Vi ligger nå 9 prosent over rekordåret 2019 på kommersielle overnattinger, mens flytrafikken ser ut til å ha kommet seg opp på 2019 nivå. Det er færre flybevegelser enn før pandemien, men det er flere passasjerer med hvert fly.
Mens camping og hyttegrender ledet an i veksten rett etter pandemien, er det nå større økning på hotell både i volum og prosent. Det er spesielt USA som øker mest med over 200.000 gjestedøgn for perioden 2019 til 2024, som tilsvarer 27 prosent økning.
Selv om vi ser en god økning fra Kina i forhold til 2023, er reiseaktivitetene fra Asia fortsatt langt bak 2019 nivået. Kommersielle overnattinger fra Kina ligger 62 prosent bak rekordåret 2019. Dette skyldes blant annet at det tok lenger tid før samfunnene ble normalisert etter pandemien, samt færre flyruter til Europa som følge av redusert etterspørsel og ikke minst som en følge av at vestlige flyselskap ikke kan fly over russisk territorium, noe som gjør flyreisen både lengre og dyrere.
Prisen på hotellrom i Norge har også hatt en solid økning fra sommeren 2019 til 2024. Men også kostnadene har økt betydelig, samtidig som det er store geografiske forskjeller på destinasjon. Mens Oslo, Vestlandet og Nord-Norge kan vise til gode overnattingstall, viser tallene for destinasjoner på Sør- og Østlandet en svakere utvikling. Økte kostnader er utfordrende i en bransje med svært små marginer. Det er derfor viktig å få frem at mange hoteller sliter, selv om bookingtallene stort sett er gode har vi et kostnadsnivå og rammebetingelser i form av skatter og avgifter som gjør det vanskelig for mange hotell og serveringssteder. Forslaget på å innføre besøksbidrag, som i stor grad går på den kommersielle overnattingsbransjen gjør heller ikke situasjonen lettere.
Folk reiser like mye som tidligere, og kommer fortsatt til å reise, men vi ser at forbruket på destinasjon går ned. Dette gjelder både i utlandet og i Norge. Samtidig ser vi at forbruket på servering har gått betydelig ned etter pandemien. Folk går fortsatt ut for å spise, men de bruker mindre penger.
Jeg tror at folk fortsatt vil reise på ferie, men flere vil nok se an både økonomi, sikkerhet og været. Den ekstreme varmen i Middelhavslandene vil påvirke i forhold til valg av reisemål og ikke minst tidspunkt på året man velger å reise, samtidig ser vi at ekstreme nedbørsmengder med skader på infrastruktur får innvirkning på reisemønsteret i Norge.
Selv om tilbakemeldinger fra de viktigste markedene er positive for 2025, er det ikke sikkert at ønske om å reise stemmer overens med faktiske bookinger. Det har aldri vært så mange usikre faktorer som nå, noe som kan gjøre at den reisen man ønsker å gjennomføre blir utsatt til senere eller man gjennomfører en rimeligere reise. Vi venter at det kommer flere reisende fra Asia, dette med utgangspunkt i de seneste måneders økning spesielt fra Kina og fordi det planlegges økt flykapasitet mellom Kina og Norge fra sommeren 2025.
Oppsummert var 2024 et bra år med volumøkning og økning i revpar for hotellene, landet sett under ett, men også et vanskelig år for mange på grunn av betydelige økninger i kostnadene og et høyt skatte og avgiftsnivå.