Reiselysten fortsetter å øke på verdensbasis, samtidig som norsk reiseliv har kraft og mulighet til å krysse nye landegrenser og gjøre Norge mer synlig ute i verden. Økt reiselivseksport kan gi høyere lokal verdiskaping og hjelpe reiselivet med å bane vei for bedre lokalsamfunn og et mer lønnsomt næringsliv. Det kan imidlertid også sette bærekraftevnen vår under ytterligere press. Derfor må utviklingen styres, og vi som aktører må være med å ta ansvar og tenke nytt på flere fronter. Reiselivets slagkraft er derfor tittelen på årets konferanse.
– Norsk Opplevelseskonferanse er en viktig møteplass for opplevelsesbedrifter fra hele Norge. Nærmere 300 deltakere skal samles i Bodø. Det at Bodø er europeisk kulturhovedstad setter en ekstra spiss på det hele, sier Dagny Øren, bransjesjef for opplevelser i NHO Reiseliv.
Tre hovedtemaer
Årets konferanse er delt inn i tre hovedtemaer: eksport og internasjonalisering, regenerative opplevelser og et intelligent og inkluderende reiseliv.
På dag én blir det blant annet innlegg om den nasjonale eksportsatsingens betydning for reiselivet og norsk natur som eksportvare. Det vil også bli en diskusjon om hvordan vi skal lykkes med økt eksport uten overturisme.
På konferansens dag to spenner temaene fra godt betalende gjester til kunstig intelligens i næringslivet og regenerative opplevelser.
Big business
Opplevelser er i vinden som aldri før. En ny rapport utarbeidet av Menon Economics på oppdrag fra NHO Reiseliv viser at verdiskapningen i bransjen er mer enn doblet de siste 10 årene, fra 1,5 milliarder i 2012 til 3,8 milliarder i 2022.
Med ringvirkningene la bransjen i 2022 grunnlag for totalt 7 milliarder kroner i samlet verdiskaping og 10 100 arbeidsplasser i hele landet.
Økningen i opplevelsesturisme i Norge er en del av en global trend. I USA var friluftslivsindustriens årlige bidrag til den nasjonale økonomien i 2022 på 1,1 billioner dollar. Det er mer enn olje- og gassutvinning og gruvedrift til sammen.
Menon Economics forventer at aktivitets- og kulturbransjen vil ha en høyere årlig vekst enn reiselivsnæringen som helhet frem mot 2030.
– Norge har alt som skal til for å bli verdensledende på opplevelsesturisme. Å utvikle gode opplevelser i hele landet vil bli viktig for å nå målet om å utvide sesongene og spre turistene til flere steder, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold.