Ifølge en Nordstat-undersøkelse i regi av Berg-Hansen mister Norwegian betydelige andeler i en meget viktig del av markedet. Selv et selskap som Ryanair har med årene innsett hvor viktig nettopp forretningsmarkedet er, og har satset betydelige midler på å tiltrekke seg flere jobbreisende.
I fjor steg SAS’ totale forretningsreiser ifølge Nordstat til 50 prosent, mot 47 prosent året før. Norwegian på sin side reduserte sin andel, fra 36 til 29 prosent.
– Dette er hva de forretningsreisende selv sier, forklarer administrerende direktør Per-Arne Villadsen i Berg-Hansen til Dagens Næringsliv.
– Så lenge det ikke finnes eksakt statistikk som viser fordelingen mellom forretnings- og privat-reisende, i tillegg til det faktum at stadig flere forretnings-reisende velger lavprisbilletter, er det ikke mulig å slå fast om det er et faktum. Men jeg tror at det stemmer, sier Villadsen.
I tillegg til punktlighet legger de reisende vekt på at SAS blant annet tilbyr lounger og fast track.
Norwegian kan på side ikke helt se at Berg-Hansens tall stemmer.
– Vi kjenner oss ikke igjen i disse tallene. Faktisk opplever vi en økning i antallet forretningsreisende gjennom nye kundeavtaler, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en kommentar til tallene.