Datateknologiens inntog og den sterke reisesvikten etter 11. september bidro til å mer enn halvere antallet fysiske reisebyråer i USA i perioden mellom 1997 og 2013. Samtidig – fra 2003 frem til 2014 økte antallet uavhengige reiseagenter som jobber hjemmefra med 434 prosent (!).
Samlet sett er likevel de uavhengige små sammenlignet med de store reisebyråkjedene. Det skyldes i stor grad at pendelen ser ut til å ha snudd.
– Kundene bruker i økende grad reiserådgivere, forklarer Zane Kerby, som er administrerende direktør og president i den amerikanske fagorganisasjonen for reisebyråer (ASTA).
– Snittprisene øker, og 84 prosent av medlemmene våre melder om en økning de første tre kvartalene i 2014 sammenlignet med 2013.
Kerby tror folk sliter med å finne veien gjennom den enorme informasjonsjungelen.
– Det er så mye informasjon tilgjengelig nå at du rett og slett trenger profesjonelle til å rettlede, konkluderer Kerby.