Bruken av digitale møter har eksplodert i forbindelse med pandemien, men ved raske endringer dukker det gjerne opp områder man ikke har ivaretatt godt nok. Hvordan håndterer vi optimal møteform?
I Sverige har myndighetene underkjent møter som har vært gjennomført på løsninger som Zoom eller Teams på grunn av manglende sikkerhet mot medlytting og lagring av data/opptak. I Tyskland er også Teams, Zoom og flere andre kommet under søkelyset å grunn av datahåndtering eller brukeravtaler som gir rett til innsyn fra leverandørens side.
Dette er kanskje ikke en utfordring når det gjelder store og åpne arrangement hvor innholdet er åpent for alle, men det vil kanskje være det når det skal gjennomføres strategisk viktige møter som krever en høy grad av konfidensialitet.
Det handler jo om «mål for møtet»! Hva må bedrifter tenke på når de skal vurdere møteform?
I dette webinaret vil vi gå gjennom hvilke områder det er viktig å vurdere i forhold til hvordan man gjennomfører fysiske, hybride og digitale møter. Hvordan kan vi løse interne og eksterne krav til både resultat av møtet og sikkerhet? Hvordan styrer vi de ansatte når de skal bestemme hvordan og hvor de skal møtes?
Agenda
Kl.10.00 – 10.05 Velkommen
Kl.10.05 – 10.50 Lovens rammer og digitale møters utfordringer og muligheter
Hvorfor godkjennes ikke flere av dagens mest brukte løsninger? Hva er alternativene? Hvilke muligheter vil dette gi?
Reiseansvarlige har vært opptatt av deling av data når det gjelder kjøp av reisetjenester. Hva med de digitale møtene?
Hvorfor har Sverige og andre land reagert sterkt på det ovennevnte i motsetning til Danmark og i Norge?
Vi har invitert følgende eksperter for snakke om hvorfor myndigheter har lagt ned forbud, datasikkerhets-standarder, teknologi og avtaler. Hvilke vurderinger er viktige å se på for deg som jobber med digitale og hybride møter?
Joakim Söderberg, jurist
Joakim jobber som konsulent innen datalovgivning og GDPR. Han driver også bloggen Datajurist.se
Bo Sinander, konsulent
Bo har jobbet med Business Intelligence og datasikkerhet for mange kjente internasjonale selskap.
Kl.10.50 – 11.20 Må møte- og reisepolicy oppdateres for en hybrid verden? Hva tenker ekspertene?
Vi får høre hva et panel bestående av representanter fra kjente bedrifter gjør når de skal gjennomføre sikre møter, hvor det er viktig at møtet skjermes mot andre lyttere. Er dages reisepolicy god nok i en mer kompleks reise- og møteverden? Hva har de gjort, og hvordan ser de for seg veien videre? Du får høre:
Ronny Sæther, Norges Bank
Ronny er Senior Advisor – Travel Risk Management and Executive Protection i Norges Bank. Han har bred erfaring innen reiser og sikkerhet, og har vært med på utviklingen av den nye ISO-standarden for Travel Risk Management, ISO 31030.
Ulrika Rosén, Tetra Pak
Ulrika Rosen er Travel & Meeting Manager i Tetra Pak. Hun har høstet stor anerkjennelse for hvordan hun og teamet har jobbet med Travel Management på tvers i hele organisasjonen i Tetra Pak. Ulrika vi dele hvordan de tenker rundt møteform og ivaretagelse av så vel fysisk som digital sikkerhet. Hun mottok prisen Nordic Business Travel Manager Award i 2021 for sitt arbeid innen Travel Management.
Per-Erik Eriksson, sikkerhetskonsulent
Per-Erik jobber og har jobbet med IT-sikkerhet i mange store internasjonale bedrifter. Han er også styremedlem og talsperson når det gjelder Cyber Security i Dataföreningen Vest i Sverige.
Panelet blir ledet av Jan Henrik Ulvatne – Managing Partner i Travel IQ Nordic.
Kl.11.20 – 11.30 Hva bør de neste steg være?
En oppsummering og innspill til videre arbeid.
Lenke til program på web/mailchimp hvor de også kan melde seg på:
https://mailchi.mp/1efe66db053e/traveliqnordicwebinar-12-oktober-5111169
Lenke for påmelding
https://app.easyquest.com/q/fzm3B