Radisson Hotel Group hadde i fjor sitt beste år noensinne for nye oppkjøp, og kunne melde om mål for 2022 som overstiger fjorårets. Konsernet delte også sine intensjoner om å drive betydelig vekst i APAC innen 2025, gjennom å realisere kraften som ligger i sine mangfoldige merkevarer og partnerskap i regionen.
Radisson Hotel Group har i dag kjøpt opp og åpnet dørene til 100 hoteller i markeder som Tyrkia, Hellas, Madagaskar og Kina. Konsernet har blant annet åpnet flere hoteller i sitt livsstilssegment, Radisson Collection, i markeder som Tyskland, Tyrkia, Saudi-Arabia, Kroatia og Estland. Nå består Radisson Collection-porteføljen av nærmere 50 hoteller.
Konsernet har også åpnet flere Radisson Blu-hoteller, en merkevare som har stort fokus på eksklusivitet. De har blant annet åpnet hoteller i populære turistmål som Barcelona, Mykonos, Madagaskar, Jordan, Lanzarote og Galle. Radisson Blu-porteføljen består nå av 394 hoteller.
Radisson Hotel Group har også utvidet porteføljen i forkant av sommersesongen med hoteller i vakre reisemål som Hellas, Senegal, Tyrkia og Egypt. I Kroatia åpnet konsernet dørene til Radisson Collections første hotell langs kysten av Adriaterhavet, Grand Hotel Brioni Pula, et Radisson Collection-hotell. Radisson Hotel Group øker også sin tilstedeværelse i Spania med åpning av Radisson Blu 1882 Hotel, Barcelona Sagrada Familia og Radisson Collection Hotel, Gran Vía Bilbao. I tillegg planlegger de åpningen av Radisson RED i Madrid.
Konsernets nyeste tilknyttede merke, Radisson Individuals, debuterte i nye markeder som Egypt og Tyrkia. De utvidet i tillegg sin tilstedeværelse i Storbritannia, Polen og Norge. Det betyr at merkevarens portefølje nå rommer mer enn 60 hoteller som enten er i drift eller under utvikling. Konsernet lanserer også en spennende merkevareutvidelse i India, Radisson Individuals Retreats, som er en del av planen om å doble tilstedeværelsen i landet til 250 hoteller innen 2025.
Konsernets merkevare som er kjent for typisk skandinavisk minimalisme og den raskest voksende eksklusive merkevaren i EMEA, Radisson, debuterte også i nye markeder. Blant annet i Belgia med åpningen av Radisson Hotel Liège City Centre, som ble merkevarens 15. hotell i landet. Radissons portefølje teller nå 290 hoteller som enten er i drift eller under utvikling, etter oppkjøp og åpning i markeder som Frankrike, Polen, Senegal, Sri Lanka, Hellas, Tyrkia og Maldivene.
Konsernet kunne forrige måned melde om utvidelsen av sitt strategiske partnerskap med PPHE Hotel Group. Tanken bak er å utvikle en portefølje av høykvalitets art’otels i livsstilssegmentet i viktige gjennomfartsbyer. Det skal også legge til rette for et samarbeid om vekstmuligheter på tvers av konsernets merkevareportefølje i Europa.
For å vokse i EMEA-regionen har de hatt spesielt fokus på prizeotel, som faller innenfor livsstilssegmentet og ligger i det midtre prissjiktet. De åpnet sitt første hotell i Wien tidligere i år, og forventer 45 nye oppkjøp i utvalgte europeiske land i løpet av de neste fem årene, inkludert Storbritannia.
Konsernet vil også åpne et regionalt kontor i Riyadh senere i år, for å kunne levere på sine ambisiøse ekspansjonsplaner og tilby faglig støtte i nøkkelmarkeder. De har også etablert egne salgsavdelinger i Bangkok, Ho Chi Minh City, Jakarta og Sydney for å bygge lokale team for utvikling og drift.
– I takt med at restriksjoner løftes i Kina og APAC, satser vi på betydelig vekst i disse markedene i årets andre halvdel. Kina viser seg å være et resistent marked med stor etterspørsel innad i landet, og vi ser frem til gjenåpning av drift i hele landet. Vi takker eiere og investorer for kontinuerlig støtte og gleder oss til å se mer på nye muligheter i fellesskap, sier Elie Younes, Global Chief Development Officer.