Tysklands innkommende turisme kunne i 2016 notere seg for den syvende rekorden på rad. Foreløpige tall fra Statistisk Riksnemd viste mot slutten av desember at 80,8 millioner internasjonale gjester hadde besøkt tyske overnattingssteder med mer enn ti senger – én prosent flere enn på samme tid året før.
– Reiselandet Tyskland står fortsatt høyt i kurs hos våre utenlandske gjester. For syvende år på rad setter vi rekord for innkommende turisme. Det viser hvor solid vår turistvirksomhet er. Toleranse og åpenhet mot verden er grunnleggende forutsetninger for disse resultatene. Vi vil ikke tillate at fremmedfiendtlige skrikhalser ødelegger vårt gode navn og rykte, erklærte Iris Gleicke, Bundesregjeringens talsmann og parlamentarisk statssekretær i ministeriet for næringsliv og energi.
Petra Hedorfer, styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor) legger til:
– De spesielle utfordringene i året 2016 – økonomiske faktorer som Brexit-tematikken og nedgangstider i våre sterke kildemarkeder, i tillegg til sikkerhetsaspektet – det vil si frykt for terroraksjoner – vil oppta oss også i 2017. Reiselandet Tyskland forblir likevel et solid varemerke. Med vår styrke – som våre turistattraksjoner, fremragende infrastruktur, solide serviceinnstilling og utmerkede pris- og innsatsytelser – gjør vi oss også i år sterkt gjeldende i konkurransen mellom destinasjonene.
Tradisjonelt sterke kildemarkeder vokser mer enn gjennomsnittet
Med en markedsandel på 73,3 prosent og en økning på 1,9 prosent, er Europa fortsatt det mest innbringende kildemarkedet for tysk innkommende turisme og gir sterk vekstimpuls. Med minus 1,1 prosent ligger Asia rett under resultatet for 2015, mens Amerika har hatt en økning på 1,2 i samme tidsrom.
I seks av de ti viktigste kildemarkedene økte Tysklands innkommende turisme i 2016 med tilvekst over gjennomsnittet. Sveits genererte et pluss på 3,3 prosent, Østerrike økte 2 prosent over det tilsvarende året før, Frankrike, Belgia, Spania og Polen steg med mellom 4,5 og 5,7 prosent. Nederland, som er det viktigste markedet for innkommende turisme, hadde en økning på 0,7 prosent, rett over resultatet fra 2015. Storbritannia viste en økning på 1,0 prosent etter Brexit-avstemmingen. Som eneste land i TOP 10-markedet ligger Italia, konjunkturbetinget, med 3,2 prosent i minus.
USA, som er det største oversjøiske markedet, viste oppgang på 2,5 prosent over fjorårsresultatet.
Fortsatt stort vekstpotensial i Asia og Sør-Amerika
Folkerike land i Asia og Sør-Amerika har fortsatt solide utviklingsmuligheter som kildemarkeder for verdensomspennende turisme – også sett i lys av de økonomiske faktorene og sikkerhetstruslene i 2016 – som bremset den dynamiske veksten fra tidligere år. Kinesiske gjester økte antallet overnattinger med 1,6 prosent. India viser en tilvekst på hele 8,1 prosent, Sør-Korea pluss 5,8 prosent og de øvrige asiatiske landene en økning på 2,8 prosent. Bare de arabiske gulfstatene viste i oktober nedgang på 6,9 prosent, og Japans tilbakegang var på 11,8 prosent.