Hotellene har et noe anstrengt forhold til OTA-ene, og legger derfor ned et stort arbeid med å få gjestene til å bestille via egne egne nettsider. Årets rapport, som vanlig utarbeidet og publisert av Horwath HTL i samarbeid med DNB, viser at denne typen tredjepartkanaler fortsatt øker.
Rapporten slår samtidig fast at Nordic Choice Hotels er Norges største hotellselskap med til sammen 15 622 rom og 95 hoteller. Hotellkjeden scorer også høyest i kundetilfredshet, og har høyest lojalitet blant gjestene (78,7 prosent). Markedsandelen er på 20,2 prosent.
I de siste tre årene har det vært et skifte fra direktesalg til online salg. Online-kanalene forsterker sin andel ytterligere i årets rapport og øker med to prosentpoeng, fra 37 prosent til 39 prosent. Fra 2010 og frem til 2015 har endringen vært på hele 12 prosentpoeng. En stor andel romdøgn blir fortsatt solgt gjennom direkte henvendelser. Spesielt gruppe-, kurs- og konferansereservasjoner kommer fra denne kanalen.
Reisebyråene og konferansebestillere er gått ned fra 2014 til 2015. Det kan nok forklares med at flere bestiller via en onlinekanal
Solgte romdøgn per salgskanal 2015 (2014)
Individuelle (epost, telefon, etc.) 26% (27%)
Online tredjepart, OTAs 19% (17%)
Online kjedens nettside 10% (11%)
Online hotellets egen nettside 9% (7%)
Konferansebestillere 9% (10%)
Turoperatører 9% (7%)
Reisebyrå 7% (10%)
Walk-in 7% (5%)
Online sosiale medier 2% (1%)
Destinasjonsselskap 1% (1%)
Annet 2% (3%)
Gjennomsnittlig provisjonsnivå for tredjepartskanaler har økt med 1,1 prosentpoeng fra undersøkelsen i 2015. Det er spesielt distrikts-hoteller som betaler en høyere provisjon (økning på 2 prosentpoeng fra 2014), flyplasshotell er uforandret, mens byhotell har en beskjeden økning på 0,3 prosentpoeng.
* Rapporten ”Norsk hotellnæring 2016” er basert på en spørreundersøkelse sendt fra Horwath HTL til alle norske hoteller. Denne gang har ialt 191 hoteller besvart undersøkelsen, det tilsvarer ca. 20 % av alle hoteller i Norge.