Denne planen skal gi svar på hvordan samarbeidet i Norden skal kunne utformes best i framtiden, på hvilke områder det lønner seg å samarbeide nærmere, og hvor det lønner seg å satse nasjonalt.
Potensielle samarbeidsområder innenfor turisme som ministrene framhevet er felles markedsføring av Norden på fjerntliggende markeder, samarbeid om innovasjon og digitalisering samt samarbeid innenfor statistikk og forskning.
– Turismen vokser sterkt både internasjonalt og i Norden, og det innebærer store muligheter for reiselivet i de nordiske landene, sier Norges næringsminister Monica Mæland, som er leder for de nordiske næringsministrene i 2017.
– Det finnes områder der det lønner seg for oss å samarbeide for å styrke vår konkurransekraft og oppnå så gode resultater som mulig. Flere turister i Norden gir flere arbeidsplasser, og det skaper grunnlag for en god utvikling i regionene våre, sa hun videre.
Reiseliv vokser sterkt både internasjonalt og i Norden, noe som innebærer store muligheter for reiselivsnæringen i de nordiske landene.
– Det finnes områder der det lønner seg for oss å samarbeide for å styrke vår konkurransekraft og oppnå så gode resultater som mulig, understreker Mæland.
På møtet i Bergen påpekte næringsministrene at økt turisme også innebærer utfordringer for miljøet, og de understreket at det er av stor betydning å tenke på bærekraft når bransjen utvikles.
Vedtaket om å utarbeide en plan for et reiselivs-samarbeid er en følge av at næringsministrene i november 2016 vedtok å opprioritere det nordiske samarbeidet om turisme.