Turismens utfordringer kan løses, men det vil kreve gjennomsiktighet og rettferdig fordeling i hele verdikjeden.
Derfor bygger Transparency en plattformen der reisende, partnere og jobbsøkere kan finne, undersøke og gi ærlige tilbakemeldinger på viktige tema som miljø, arbeidsforhold eller hvordan leverandører blir behandlet. Transparency skal ikke si hva som er riktig eller galt, men være en objektiv tredjepart som bidrar til at alle kortene kommer på bordet, og som verifiserer innhold, slik at viktig informasjon blir tilgjengelig og forståelig når du skal velge leverandør, eller når du skal reise. Dette handler ikke om å gjøre alt perfekt, det handler om å skape en kultur for åpenhet og ærlighet i bransjen. La reiselivet gå foran.
6 av 10 reisende ønsker være mer bærekraftige når de reiser, og de er villig til å betale mer for det, samtidig sier 80% at de ikke klarer å identifisere bærekraftige valg på reise.
Media, plattformer og nettsteder har lav troverdighet og tillit. Kun 7% av bedriftene er sertifiserte, og systemene bidrar til at store hotellkjeder eller rederier kan score høyere på bærekraft enn små lokale guidefirma og overnattingstilbydere. Det er et problem når 85% av reiselivsbedriftene er små, lokale eller regionale.
Bransjen har derfor en stor mangel på troverdig dokumentasjon og kommunikasjon. Samtidig blir åpenhet i verdikjeden lovpålagt gjennom f.eks EU taksonomien og åpenhetsloven. Enkel rapportering blir en integrert del av tjenesten.
Transparency ønsker å engasjere reiselivsbedrifter, og å involvere de reisende. Millioner av mennesker som uansett kommer til å reise har større potensiale enn å bare skape inntekter. De kan bidra til en mer gjennomsiktig verden ved å bruke sine øyne og ører og ikke minst sin smarttelefon. 7 av 10 stoler mest på andre reisende, og 85% deler historier fra sine reiser.
Det er bedre om millioner av bedrifter og reisende tar små steg enn at noen få gjør alt riktig.
Skal eies av norske reiselivsbedrifter.
Initiativtaker Travelopment inviterer med norske reiselivsbedrifter som medgründere.
“Dette prosjektet er for viktig til at vi hverken skal, bør eller vil bygge det alene. Vi ønsker at selskapet skal eies av reiselivet selv “.
Selv om vi på ingen måte perfekte i Norge, har vi et velfungerende samfunn og er gode på likestilling, arbeidsvilkår og menneskerettigheter. Et godt fundament for å bygge en tjeneste med globale ambisjoner om å skape et åpent, bærekraftig og rettferdig reiseliv.
The Transparency Company AS har allerede mange norske reiselivsprofiler i ryggen, og ble registrert i enhetsregisteret 20.02.2023. Konseptet har blitt testet i 2022 og plattformen lanseres til våren.
Les mer her: https://www.thetransparencycompany.no