– Jeg elsker journalistikk, og jeg elsker reiser – så dette føles som en perfekt utfordring for meg, sier Camilla Jonsson.
Før Realtid hadde Camilla Jonsson ledende roller i Dagens Industri, TV4 og Sydsvenskan.
Hva vil du prioritere i Travel News?
– Det som er viktigst til å begynne med, er å virkelig bli kjent med selskapet og mine nye kolleger, og få en god forståelse av målgruppen. Jeg er veldig nyhetsdrevet, så nyheter fra bransjen vil få stort rom, og prioritet vil selvfølgelig være B2B. Trendene. Forretningene. Profilene. Gigantene og de små utfordrerne. Det er en så stor bransje, og det finnes mange emner å belyse.
Er det noe område du allerede har identifisert som du vil løfte frem?
– Vi skal bevare og ivareta Travel News’ kjernelesere, men samtidig øke dekningen av reiseindustrien i Sverige. Trolig vil jeg også ønske å teste noen nye tilnærminger, men det får ta sin tid. Den første tiden skal jeg bare lytte, ta inn, analysere og evaluere.
Hva er det du elsker med reiser?
– Bare det å planlegge en reise er veldig morsomt. Når skal vi reise? Hvor? Hva har vi i budsjett? Hva vil vi gjøre? Så å sitte og lese, lete, sjekke alternativer og så bestille. Det er nesten halve greia. Når reisen endelig skjer, er det bare fokus på avslapning og opplevelser. Og jeg er litt besatt av hoteller.
Hva er det beste hotellet du har bodd på?
– Kanskje ikke det beste, men absolutt det mest spektakulære var når jeg bodde på Robert de Niros hotell i New York, The Greenwich Hotel. Det var virkelig spesielt.
Travel News ble startet i 1985 og feirer i år 40-årsjubileum.
– Med en ny sjefredaktør ved roret står Travel News overfor en spennende fremtid, der målet er å fortsette å levere innsiktsfull og relevant journalistikk for reise- og turistnæringen, sier Nils Norberg, administrerende direktør og eier av selskapet.
– Jeg vil også benytte anledningen til å takke Viggo Cavling for syv fine år, der vi blant annet har ført Travel News gjennom pandemien og utviklet flere nye bærende journalistiske tilnærminger samt arrangementer.