Daglig drift av merkevaren Friendly Rentals, som har base i Barcelona, fortsetter som normalt, og blir lagt til den nåværende Novasol-porteføljen
– Med dette oppkjøpet setter Novasol et viktig fotavtrykk innen leiemarkedet for byleiligheter. Vi ser det som et strategisk tilskudd til vår nåværende produktportefølje som hovedsakelig består av feriehus, sier direktør i Novasol, Anders Pii.
Forener krefter
Friendly Rentals tilbyr utleie av rundt 2000 ferieleiligheter i 23 utvalgte internasjonale byer, primært i Sentral- og Sør-Europa. Gjestene vil med dette kunne oppleve destinasjoner som Barcelona, Roma eller Paris på en mer autentisk måte. Dette er byer selskapet har lokale kontorer, og kan tilby full service.
– Friendly Rentals har et velfungerende konsept og en bred og variert kundebase som utfyller Novasols kundebase godt, fortsetter Anders Pii.
– Sammen kan vi tilby våre kunder overnatting både i hovedferien og for kortere opphold i urbane metropoler. Ettersom vi ser at kunder tenderer å ta kortere ferier samt reise over lengre avstander, så tilbyr Friendly Rentals portefølje unike overnattingsmuligheter i autentiske omgivelser – inkludert et byopphold.
Byferier utgjør om lag en femtedel av global turisme. Med oppkjøpet av Friendly Rentals ønsker Novasol å styrke sin posisjon som utleier av ferieboliger, som er spesielt viktig ettersom selskapet forutser et betydelig vekstpotensial innen produktet urban overnatting i årene som kommer.
Grunnlegger og administrerende direktør i Friendly Rentals, Pablo Zubicaray, fortsetter å fronte Friendly Rentals og dens 65 ansatte.
– Friendly Rentals har spilt en aktiv rolle i markedet for leie av byleiligheter i mer enn 13 år. Å forene krefter med Novasol gir nye alternativer og vekstmuligheter for vår velfungerende forretningsmodell. Det gir oss også flere muligheter til å tilby bedre service til våre leilighetseiere så vel som til våre gjester, sier Zubicaray.
Utfyllende
Totalt har merkevarene Novasol, Happy Home, dansommer, Cuendet og Friendly Rentals mer enn 42 000 ferieboliger på kontrakt. I Europa har Novasol Gruppen en ledende posisjon innen utleie av ferieboliger, og hvert år besøker mer enn 1.5 millioner feriegjester en feriebolig gjennom Novasol.
– På sikt vil vi utvidere til flere byer, sier Novasols Norges-sjef Pia Buen, som understreket at satsingen skjer helt uavhengig av Airbnbs suksess.
– Airbnb er bygget på en teknologiplattform og har et velfungerende community. Vår modell er serviceorientert, og vi mener det er plass til alle, sier Buen.
Det primære med oppkjøpet er altså ikke å imøtegå konkurransen fra aktører som Airbnb.
– Vi ønsker å utnytte vår posisjon og ekspertise på et attraktivt marked innenfor storbyleiligheter, sier Buen.
Hun understreker samtidig at Novasol ikke er blind for Airbnbs tilstedeværende, men at Novasols forretningsmodell vil være komplementær og veldig interessant for både utleiere av leiligheter og kundene.