sommeren 2022 var det akutt personalmangel i den europeiske luftfartsindustrien som forårsaket det. I forkant av årets høysesong ruver det nye trusler, advarer Geir Karlsen, i forbindelse med et besøk i Sverige.
– Utfordringen er at vi har en streik i Paris, noe vi føler. Og vi har en situasjon med flygelederne i København som bekymrer oss. Det kan skape problemer, sier han til TT.
En faktor som har påvirket prisene er prisen på flydrivstoff, som nådde en topp på 1300 dollar per flytur. tonn i fjor. Men det har sunket til i overkant av 700 dollar pr tonn nå.
Han sammenligner den dype krisen for erkerivalen SAS – som bygger opp igjen og leter etter ny kapital – med krisen Norwegian gjennomgikk i 2020-2021.
– Vi tror at SAS vil komme ut av dette i bedre form enn de var i da de gikk inn i dette. Vi både tror det og håper de gjør det.
Flyselskapet Norwegian har 82 fly i sin flåte, nå helt fokusert på kortere avstander til og fra Norden. Antallet kan sammenlignes med 50 fly etter den store ombyggingen som flyselskapet gjennomførte i 2021.
Innen sommeren 2024 sikter de mot 90 fly. Selv om de virkelig hadde ønsket å komme opp i 100, som bedre ville matche organisasjonen flyselskapet har bygget og maksimere stordriftsfordeler.