– Norwegians logo og merkevare er svært godt kjent og verdsatt, og det er vi veldig stolte av. Selv om vi nå fornyer oss, lover vi at kundene våre vil kjenne oss igjen. Etter mer enn 20 år er en modernisering på sin plass, og denne gir Norwegian et mer moderne, varmere og tydeligere uttrykk som vil ta oss trygt inn i de neste 20 årene, sier Christoffer Sundby, konserndirektør for marked og kundeservice i Norwegian.
Norwegian har hatt den samme logoen siden oppstarten i 2002, og har et uttrykk og merkenavn som er godt etablert. Utgangspunktet for endringen er delvis drevet av et behov for å tilpasse den visuelle profilen til dagens krav og behovsbruk i markedsføringsarbeidet, men også et ønske om å tydeligere vise selskapets og merkevarens personlighet og egenart. Oppgraderingen skjer i kjølvannet av at selskapet fylte 20 år i 2022 og i samme anledning staket ut kursen for å bli å bli Europas best likte og mest pålitelige flyselskap.
– Vår nye visuelle identitet har en rikere fargepalett, et nytt typografisk uttrykk og bildestil, og et mer fleksibelt layout-system. Vi gleder oss til å vise dette frem, både internt og eksternt. Utrullingen skjer ikke over natten. Vi starter i digitale kanaler, og vil deretter oppdatere gradvis og strukturert i alle kommunikasjonsflater, kontorer, flyplasser og på selve flyene. Gammelt og nytt kan trygt leve side om side i en periode. I begynnelsen av mars vil den nye profilen og logo for første gang være synlig i våre egne og eksterne medier, sier Camilla Aspen, kreativ leder i Norwegian.
Den nye visuelle profilen er utarbeidet av Norwegians markedsavdeling, som ledes av Eirik Bryn, sammen med Try Design. Fra Norwegian har prosjektet vært ledet av kreativ leder Camilla Aspen.