– Narvik har stort potensial som helårs reisemål for både norske og internasjonale gjester. Med vår erfaring fra strategisk reisemålsutvikling og lokal verdiskaping, ser vi fram til å utvikle Narvik sammen med nye kollegaer og lokale aktører. For oss handler dette om å bygge videre på det gode som allerede er gjort, ikke om å starte på nytt, sier Per Brochmann, konsernsjef i Norway’s best Group.
Brochmann fremhever spesielt kombinasjonen av natur, attraksjoner og strategisk plassering som grunnlag for vekst.
– Disse faktorene gir unike muligheter for utvikling av helårsprodukt med fjord, fjell og arktiske opplevelser. Gondolen gir besøkende utsikt til fjell, fjord og nordlys, mens Polar Park tilbyr nær kontakt med arktisk dyreliv. Sammen utgjør de en opplevelsesplattform som vi gleder oss til å være med å videreutvikle. Med Narvik får vi et tydelig nordlig ankepunkt i vår portefølje, sier Brochmann.
Styrker posisjonen som heltårsleverandør av opplevelsesbasert turisme
– Dette er en strategisk satsing som gir oss flere bein å stå på. VM i alpint i 2029 vil være en katalysator for utviklingen av Narvik som reisemål. Vi ønsker å bidra med kompetanse, kommersiell kraft og internasjonal distribusjon, men også med langsiktighet. Ambisjonen er bærekraftig vekst, flere helårs arbeidsplasser og regional verdiskaping, sier Brochmann.
En viktig dag for Narvikregionen
Forte Narvik, en stiftelse etablert av Sparebanken Narvik i 2011, har vært en drivkraft for utviklingen av Narvikfjellet og Polar Park.
– Dette er en stor dag for Narvik og regionen. Vi har investert mye i Narvikfjellet, men har lenge sett behovet for en sterk industriell partner som kan løfte både Narvikfjellet og Polar Park videre. Med NBG får vi en aktør med solid erfaring fra blant annet Flåm, Myrkdalen og fjordcruise. Vi er trygge på at de vil bidra til å realisere potensialet vi har her i nord, sier Roger Bergersen, styreleder i Stiftelsen Forte Narvik.
– NBG tilfører kompetanse, kommersiell kraft og et internasjonalt nettverk som gir Narvik en ny posisjon på reiselivskartet. Dette er en tidlig julegave til hele regionen, avslutter Bergersen.
– Forte Narvik har sammen med medeier Tian Utvikling i Harstad bidratt til at verdens nordligste dyrepark, Polar Park, har økt attraksjonskraften i alle kundesegment. Vi er stolte over hva vi har fått til, og fornøyde med å kunne selge til en aktør med enda bedre forutsetninger for å lykkes i en internasjonal konkurranse, sier Ragnar Norum, styreleder i Polar Park AS.
Narvik er et strategisk og framtidsrettet valg for NBG
Brochmann poengterer at Narvik har alt som kreves for å lykkes som helårsdestinasjon; sterkt lokalt engasjement, spektakulære attraksjoner og gode transportforbindelser med direktefly fra Europa, tog til Sverige og økende cruiseanløp. I tillegg kommer investeringer på over 712 millioner kroner i forbindelse med Alpin-VM 2029.
Narvik har allerede sterke opplevelser som trekker besøkende. NBG vil være med på å videreutvikle dette.
– For oss handler reiseliv om mer enn besøksantal. Det handler om langsiktig utvikling, å ta vare på naturen og bygge levende lokalsamfunn. Vi gleder oss til å skrive neste kapittel sammen med Narvik, avslutter Brochmann.
