Den nye pakkereiseloven skulle nemlig gjøre vilkårene for reise likere i EU og Norge. Istedenfor foreslår regjeringen særregler for norske reisende som savner motstykke i våre naboland, mener Virke.
Mangler motstykke
Denne uken gikk høringsfristen for regjerningens nye pakkereisedirektiv ut. Virke Reise Utland er i utgangspunktet positive til lovforslaget, men er samtidig sterkt kritisk til innføring av særnorske regler som mangler motstykke i våre naboland.
– Vi forventer at regjeringen velger forenkling fremfor å innføre kompliserende særregler som både vil svekke konkurransekraften til norske aktører og bidra til forvirring for både reiseselskap og de reisende, sier direktør Sverre McSeveny-Åril i Virke Reise Utland.
Regjeringen foreslår blant annet et såkalt formidleransvar, som betyr at alle som formidler pakkereiser på vegne av en arrangør også må ta regningen når pakkereisen ikke blir som avtalt. Det er et unødvendig ekstrakrav, siden arrangøren uansett har ansvaret for leveransen av reisen. En slik regel mangler motstykke både i Sverige og Danmark og virker derfor hemmende for konkurransen og på tilbudet til norske forbrukere.
Blir stående alene
Regjeringen foreslår også at pakkereisearrangører skal stille reisegaranti mot konkurs også der kunden kun kjøper transportdelen av en pakkereisen, såkalte «kun fly»-billetter fra en pakkereisearrangør. En slik reise kan i både pris og produkt sammenlignes med en vanlig flybillett, og det er ifølge McSeveny-Åril lite logisk at en slik reise skal være underlagt et krav om reisegaranti når passasjerene på rutefly ikke er underlagt tilsvarende plikter.
– En slik regel vil innebære både urimelige og ulogiske skjevheter i konkurransebetingelsene aktørene imellom. Her har ikke regjeringen i tilstrekkelig grad tatt inn over seg utviklingen som har skjedd i reisemarkedet de siste 10-15 årene, sier McSeveny-Åril, som mener regjeringen nå bør velge å rydde opp i uklare ansvarsforhold og gi økt konkurranse i reisemarkedet.
– Når man i våre naboland har gått inn for å ta bort denne typen særregler blir norske reisearrangører stående nokså alene med et tungvint og ulogisk regelverk som vil skade konkurransen til fordel for forbrukeren, uten å nødvendigvis gjøre situasjonen bedre for de reisende, sier McSeveny-Åril.