Norsk Flygerforbund mener at salget av Widerøe kan få betydning for norske arbeidsplasser, det robuste trepartssamarbeidet og utviklingen av norsk luftfart.
Siden det i sommer ble klart at Norwegian ville kjøpe Widerøe, har Konkurransetilsynet behandlet det mulige oppkjøpet.
Det skaper stor usikkerhet at Konkurransetilsynet signaliserer at de vil stoppe oppkjøpet, sier leder i Widerøes Flygerforening Sindre Haanshuus.
– Vi registrerer at Widerøe uansett er til salgs, det kan vi ikke gjøre noe med. Men en norsk industriell aktør er helt klart å foretrekke.
– Så vidt vi vet finnes det i dag ingen alternativer som holder Widerøe på norske hender. Det sannsynlige alternativet da er et utenlandsk oppkjøpfond med kortsiktige interesser. Widerøe må gjøre store investeringer i en aldrende flyflåte for å opprettholde dagens tilbud, og det er usikkert om en ikke-industriell eier er like villig til å ta en slik risiko. Dette setter arbeidsplassene, flytilbudet og beredskapen i distriktene i fare. Et nei fra Konkurransetilsynet vil svekke konkurransen betydelig mer enn et ja, sier Haanshuus.
– Vi ser at både ferger, busselskaper og luftambulanse selges ut av Norge. Om Widerøe også skulle havne på utenlandske hender, frykter vi konsekvensene for ansatte, flypassasjerer og samfunnet generelt, mener leder i Norsk Flygerforbund Aleksander Wasland.
LO-leder Peggy Hessen Følsvik sier det generelt er viktig for LO med norsk, langsiktig eierskap.
– Og det er spesielt viktig for Widerøe og alle folkene langs kysten som er avhengige av kortbanestrukturen, å ha en eier som forstår norsk luftfart, med de spesielle lys, fjell og vær-forholdene i langs kysten og i nord, sier Hessen Følsvik.
– Det er også viktig å ha en eier som forstår viktigheten av at partene i arbeidslivet samarbeider. Det er selve gullet i den norske modellen og sørger høy produktivitet og anstendige lønns- og arbeidsvilkår, avslutter Følsvik.