– Gjennom teknologi og innovasjon er det penger å spare og kunder å få tak i, sier Devold.
– Det er også nøkkelen til produktivitetsvekst og til å forsvare det norske kostnadsnivået. Høyere grad av automatisering er nødvendig for at vi ikke skal prise oss ut. Samtidig vil vi aldri kunne automatisere vertskapsrollen, sa hun blant annet under NHO Reiselivs årskonferanse «Reisemix» i Svolvær.
Rapporten «Produktivitet i norsk reiseliv», som Menon Business Economics har laget, slår fast at norske overnattings- og serveringsbedrifter er blant Europas mest produktive. Produktivitetsveksten har vært nødvendig for at norsk reiselivsnæring skal kunne konkurrere nasjonalt og internasjonalt, heter det i Menon-rapporten.
– Norske reiselivsbedrifter klarer med kirurgisk presisjon å selge ledig kapasitet. De har evnen til å få høye priser ut og lave kostnader inn, blant annet ved å skalere ressurser i henhold til behovet, sier Kåre Sandvik, assosiert partner i Menon.
Han peker på følgende faktorer for produktivitet: bedriftsstørrelse, kjedetilhørlighet, lokalisering i store byer eller reiselivsklynger, utdanningsnivå, lav turnover/stabil arbeidskraft og antall heltidsansatte.
– Hvis vi skal styrke norsk reiseliv, må vi få større bedrifter, styrke klynger, heve utdanningsnivået og få flere heltidsansatte. Hvis for eksempel opplevelsesbransjen skal lykkes, må de bli en del av et større reiselivsfelleskap. I Lofoten har de lyktes med dette, sier Sandvik.