Doyle råder norske reiselivsaktører til å ta tydelige grep for å sikre et fremtidig reiseliv som er bærekraftig.
Denne uken har Doyle gjestet Norsk Opplevelseskonferanse i Svolvær og møtt nærmere 270 deltakere fra norske opplevelses- og adventure-selskaper. Amerikaneren, som kom til Svolvær direkte fra ATTAs verdenskongress i Chile, mener norsk reiseliv er i ferd med å tre inn i en ny epoke.
Hans budskap til den norske reiselivsnæringen er at Norge vil ha store muligheter, men også noen utfordringer knyttet til å ivareta et bærekraftig reiseliv i møte med stadig flere opplevelseshungrige mennesker.
Doyle sier veksten i internasjonal turisme skaper et nytt behov for turistplanlegging. For hva skjer når verden får en milliard flere reisende i løpet av de nærmeste 15 årene? Hvordan vil det prege Norge?
– Destinasjoner må ta grep for å designe sin egen utvikling. Norge har allerede 30 års forsprang på å utvikle innovative opplevelser. Nå trenger dere langsiktige planer for hva slags turisme dere vil tilrettelegge for, ikke bare om fem og ti år, men 50 år framover. Dere kan ta en ledende posisjon i å vise hvordan man utvikler reisemål som er bærekraftige og som styrker lokalt samarbeid og verdiskaping, sier reiselivseksperten.
Doyle er enig i at flere reisende betyr store muligheter, men han tror det i nær fremtid blir nødvendig med en viss regulering av turismen. Amerikaneren mener det ikke er likegyldig hvilken type turister et land som Norge tiltrekker seg.
– Norge scorer høyt på en del faktorer som bidrar til at landet rykker stadig høyere opp på listen blant verdens mest attraktive adventure-destinasjoner. Dere har villmark, arktisk natur, rent vann, stillhet, kulturhistorie med urfolk og lokale, sterke mattradisjoner. Dermed tiltrekker dere de typiske adventure-turistene, som ofte har høy betalingsvilje samtidig som de søker reisemål som ivaretar miljø og de lokale verdiene, sier Doyle.
NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold er enig i at det vil være viktig å tiltrekke seg de rette turistene som både hotellene, spisestedene og aktivitets- og kulturtilbydere vil tjene på. Hun mener fortsatt det er god plass til flere turister, men at det handler vel så mye om å spre trafikken og få utnyttet større deler av året.
– Vi må markedsføre tider og steder med god kapasitet, samt prioritere gjester som overnatter og bruker lokale tilbud fremfor de som er på gjennomreise. At enkelte cruisedestinasjoner lokalt velger å sette tak på antall cruiseturister per dag, er «fair». Markeder og grupper som blir i flere dager og gir høy verdiskaping er viktigst, sier Krohn Devold.