– Dubrovnik har blitt et attraktivt reisemål, både for historisk interesserte og ferierende som vil ha en kombinert reise med sol, strand og by, sier Nora Aspengren, kommunikasjon-sansvarlig i TUI.
– Det er det ideelle reisemålet hvis du vil ha valuta for pengene og være i omgivelser som beriker sinnet, mener hun.
Kombinasjonen av de billedskjønne middelalder-omgivelsene, en dramatisk kystlinje og det krystallklare Adriaterhavet har fått både produksjonsselskaper og reiseglade nordmenn til å falle for Dubrovnik. Av den grunn åpner TUI nå direktereiser hit.
Dubrovnik har mer å by på enn byvandringer og restaurantbesøk. I sentrum av byen finner du nemlig badestranden Copacabana. I tillegg er det flere ferieanlegg langs kysten av Dubrovnik, blant annet på øya Korcula, der TUI har etablert konsepthotellet Blue Star med både barneklubb og treningsmuligheter.
TUI har i løpet av de siste årene utvidet sommerprogrammet sitt med ruter til to andre destinasjoner i Kroatia, nemlig Split og Pula, men ifølge reiseoperatøren har etterspørselen etter reiser til Kroatia langt fra nådd toppen. Høy kundetilfredshet er en av grunnene til at nordmennene velger å feriere i landet flere ganger.
– Kroatia er blant de reisemålene med størst vekst i andelen reisende fra Norden. I løpet av de siste årene har Kroatia vært en av destinasjonene som har blitt utsolgt på rekordtid, og det er en av hovedårsakene til at vi nesten dobler antallet plasser til Kroatia neste sommer, sier Aspengren.