Kampen om kundene fortsetter. Samtidig vokser håndbagasjen, som gir flyselskapene store utfordringer. Hvem har ikke opplevd at ”hattehylla” over en er full, noe som skaper både fortvilelse og forstoppelse inne i flyet.
Både for å lokke reisende og redusere størrelsen på håndbagasjen lanserer United et nytt tilbud, der passasjerene får billige billetter om de har såpass lite bagasje med seg at det får plass under setet.
Fra flyselskapets side er argumentet at tilbudet gir de reisende enda flere valgmuligheter.
– Det er prisen som lokker de fleste til å handle, sier da også flyeksperten Mats Hyttinge til det svenske nyhetsbyrået TT.
Det gjelder nemlig å fylle flyene opp så godt som mulig. Selv marginale økninger i passasjerantallet kan utgjøre en betydelig forskjell.
– Vi går mot en stadig lavere grunnpris. Deretter legges det til i prisen i alt fra plassering, mat, bagasje og så videre, sier Hyttinge.
Også andre faktorer spiller inn når prisene drives nedover, blant annet kjøp av billetter via søkemotorer.
– Da handler det utelukkende om pris, sier analysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank til TT.
– På mobilen får du frem en lang liste med priser, men der står det ikke noe om hva de inkluderer. Senker flyselskapet prisen får de langt flere treff i søkemotoren, noe som blir en sterkt motiverende faktor for kreative løsninger à la den United her lanserer, sier Pedersen.
Om myke bagasjevesker nå blir en stor hit gjenstår å se. Det avhenger trolig uansett om Norwegian og de andre lavprisselskapene følger Uniteds eksempel.