Selv om krigen i Ukraina påvirket trafikktallene i mars negativt, ble mars den måneden hvor Flyr oppnådde sitt høyeste salg siden oppstarten, drevet av salg for reiser i sommerprogrammet.
Flyr oppnådde, med i gjennomsnitt seks operative fly i mars, totalt 145,5 millioner setekilometer (ASK), med en fyllingsgrad på 58 prosent. Yield for måneden endte på NOK 0,48 mot NOK 0,55 i februar.
– Vi er fornøyde med å se en økning på 68 prosent i passasjertallet i mars fra februar, i en måned som var preget av negative effekter av krigen i Ukraina. Sommerprogrammet er tatt godt imot av kundene våre og vi oppnådde rekordsalg i måneden, drevet av en stor pågang av bestillinger av feriereiser, sier Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.
Flyr mottok i mars sitt andre fabrikknye 737-8 og har nå en flåte på 8 fly. Ytterligere fire fabrikknye fly blir levert i løpet av de neste månedene. Sommerprogrammet er i salg og startet opp fra den siste uken i måneden. Flyr skal fly til totalt 37 destinasjoner fordelt på 46 ruter.
Ved utgangen av mars har Flyr 39 årsverk per fly, som er i henhold til plan for å nå målsatt kostnadsnivå.
Enhetsinntekten (PASK) for mars var NOK 0,29 og gjennomsnittlig PASK siden første flyvning i juni 2021 er NOK 0,26. I mars oppnådde Flyr en regularitet på 99,8 prosent og en ankomstpunktlighet på 92,1 prosent.
Flyr hadde første flyvning den 30. juni 2021 og har siden da totalt hatt 440 100 passasjerer om bord. Flyselskapet ble etablert under Covid-19-pandemien med mål om å bygge en bærekraftig og lønnsom forretningsmodell, tilpasset etterspørselen i markedet. Utvidelsesplaner og rutenettet vil bli justert fortløpende avhengig av pandemisituasjonen.