– Det er gøy at vi er først ute i Norge med et slikt prosjekt. Vi har gjort et lite forsøk på Rjukan, men det er på Notodden vi ønsket å kjøre prosjektet i full skala som skal informere om verdensarven, bluesfestivalen og den rike kulturen vi har her, sier direktør Runar Lia ved Norsk Industriarbeidermuseum.
Det er de som er prosjekteier, mens Marit Svalastog er prosjektleder. Det er AISPOT i Sandvika som har utviklet den nye, åpne mobilplattformen rettet mot norsk reiseliv. Målet er å gi nye og bedre reiseopplevelser, smarte destinasjoner og digital guiding, mer effektivt reiseliv og økt innsikt om de besøkende.
Varsel når du kommer
– Små datamaskiner på størrelse med en drøy fyrstikkeske er plassert på de 11 stedene og på fire innfartsveier til Notodden. For å få inn informasjonen må appen være lastet ned på mobilen din og du vil umiddelbart bli varslet når du kommer til stedet, men det vil opphøre etter noen ganger slik at det for dem som eksempelvis går forbi Kirkeparken hver dag skal slippe å oppleve det som et mas, sier Inger Anne Vik, oppvokst på Notodden og nå en av drivkreftene i AISPOT.
I Kirkeparken møter du på «Lyden av Notodden» Gudrun Straand som forteller om folkemusikkens rike tradisjon og deretter spilles «Tjønneblomen». På Torvet og «Blues walk of Fame» møter du Rita Engedalen som forteller om blues og egenarten ved festival og bluesgata. Og slik fortsetter det gjennom de 11 stedene som så langt har fått sin beacon – den lille intelligente datamaskinen som gir informasjonen.
Notodden først
– Vi valgte Notodden som pionérsted i full skala for dette konseptet fordi vi har verdensarven, bluesfestivalen, folkemusikktradisjonene og svært mye å by på i et svært begrenset område. Byen har så mye å fortelle. Vi har arbeiderklassens møte med det musikalske, vi har bedehushistorien, rallarhistorien, blueshistorien og ikke minst industrihistorien. Lyden av Notodden skal vise byens sjel, sier Marit Svalastog, som har testet ut systemet og det funker svært godt.
Flere lydpunkter
Prosjektledelsen stopper ikke med 11 lydpunkter.
– Flere kommer etter hvert for byen har mer å fortelle. I formiddag ble de 11 lydpunktene operative, sier Svalstog.
– Vi må ta i bruk smart teknologi for å kunne møte turistene på en god måte, og denne teknologien kan utnyttes på mange måter, også kommersielt, men det er for oss neste skritt, sier Inger Anne Vik som synes det er morsomt å få prøve ut teknologien i byen hun vokste opp.
En begivenhet
– Dette er en begivenhet for oss i NIA, for Notodden som turiststed og jeg tror det styrker identiteten og stoltheten for oss som bor her, sier Runar Lia om prosjektet som har kostet 200 000 og hvor NUAS har bidratt med 50 000 kroner.