Lisboa begynte å kjøre trikker på slutten av 1800-tallet for å frakte passasjerer opp de bratte og trange gatene i den kuperte gamlebyen.
Dagens besøkende reiser tilbake i tid i vognene, trikketurer som byr på spektakulær utsikt over elven Tejo og pittoreske pastellfargede bygninger.
Men etter hvert som besøkende strømmer til hovedstaden i stadig større antall, nesten ni millioner i 2023, øker irritasjonen blant innbyggerne over masseturismen.
– Trikken? Den er ikke for oss lenger, den er forbeholdt turister!, snøfter Luisa Costa, bosatt i arbeiderklasseområdet Mouraria.
Mens de utenlandske besøkende fyller vognene, står Costa og venter på en holdeplass for elektriske minibusser satt opp av transportselskapet Carris for innbyggere som tar samme rute.
Ved Martim Moniz-plassen i Lisboa sentrum står passasjerer noen ganger i kø i mer enn en time ved et trikkestopp på linje 28, den mest populære ruten som slynger seg gjennom de mest fotogene stedene.
Røde trikker rettet mot turister har også blitt opprettet, men er mindre populære på grunn av prisen.
Trikkene har blitt et leketøy turister bruker for å fylle Instagram-historiene sine og det går på bekostning av innbyggere som virkelig trenger dem, skrev journalisten Fernanda Cancio i Diario de Noticias tidligere denne måneden.
Fem historiske trikkeruter er for tiden i drift i Lisboa, mens en sjette linje med lengre og mer moderne vogner, kjører langs elva.
(©NTB)