Singapore Airlines (SIA) gjenopptar trafikken med fem ukentlige avganger fra København til Singapore. Selskapet melder om en positiv utvikling – spesielt for Europa og Norden. Selskapet har med et driftsresultat på 556 millioner Singapore dollar (SGD) i første kvartal presentert sitt nest beste driftsresultatet i flyselskapets 50 år lange historie. SIA har avvikende regnskapsår som går fra 1. april ´22 til 31. mars ´23.
– Det sterke finansielle resultatet er både et resultat av gjenåpningen av flere populære asiatiske destinasjoner, og av selskapets evne til hurtig omstilling. Vi har sett og tatt de mulighetene som har dukket opp underveis. Vi har også konsekvent vært blant de første til å gjenoppta drift og service. Inkludert her i Norden, hvor man tok godt imot «Vaccinated Travel Lanes», et tiltak som ga økt sikkerhet for både reisende og ansatte, sier Muhammad Raimi, nordisk direktør, Singapore Airlines.
Rekordhøy kabinfaktor i juni. Europa og Norden i forkant
SIA Group opplever for tiden økende etterspørsel, og øker kapasiteten kontinuerlig. Ved presentasjonen av finansårets første kvartalsregnskap, meldte selskapet om en total beleggsprosent på 61. I juni steg beleggsprosenten til 64.
Totalt fløy 1 938 200 passasjerer med SIA Group i juni 2022. Dette er 13,7 prosent mer enn måneden før. Kabinfaktoren (PLF) for Singapore Airlines nådde totalt 87,85 prosent i juni – noe som er rekordhøyt. For den europeiske delen av trafikken var kabinfaktoren hele 92,9 prosent i juni måned.
– Vi opplever et sterkt marked om dagen, med en solid økning i bestillingene for månedene som kommer. Bestillingene kommer både fra forretnings- og privatmarkedet i våre nordiske markeder. Etter to år med pandemi er det mange som ønsker å reise, besøke familie og venner og møte sine forretningsforbindelser fysisk, sier Muhammad Raimi.
Lojale kunder
Det er stort sett til de samme destinasjonene som før tidligere kunder bestiller reiser til; Sørøst-Asia, Australia og New Zealand. Spesielt er direkteruten til Singapore fra Oslo via København populær.
– Vi er svært takknemlige for kundenes lojalitet gjennom pandemien. Vi har hatt direkterute fra Oslo via København i 45 år, og Singapore Airlines er det eneste selskapet som flyr direkte til Singapore. Våre avganger er tidsoptimerte for å gi de reisende best mulig tid i Singapore. Skal man videre er avgangene også tilpasset dette. Med kort transfertid på prisbelønte Changi flyplass til mer enn 60 destinasjoner i Asia, sier Muhammad Raimi.
Fremtidige utfordringer
Ved presentasjonen av kvartalsregnskapet la SIA Group vekt på at de ser større, mulige utfordringer i det internasjonale markedet. Disse utfordringene kan påvirke driften og planene om videre vekst i kapasiteten. Selskapet trekker spesielt fram utfordringene høy inflasjon, høy pris på drivstoff, renteøkning og økonomisk nedgang i flere av gruppens kjernemarkeder.
Fakta
Under et utdrag av SIAs 1. kvartal.
The Singapore Airlines (SIA) Group financial performance for the first quarter FY2022/23 is summarised as follows:
Group Financial Results | 1st Quarter
FY2022/23 ($ million) |
4th Quarter
FY2021/22 ($ million) |
Better/ (Worse)
(%) |
1st Quarter
FY2022/23 ($ million) |
1st Quarter
FY2021/22 ($ million) |
Better/ (Worse)
(%) |
Total Revenue | 3,911 | 2,472 | 58.2 | 3,911 | 1,295 | 202.0 |
Total Expenditure | 3,355 | 2,539 | (32.1) | 3,355 | 1,569 | (113.8) |
Net Fuel Cost | 1,273 | 746 | (70.6) | 1,273 | 360 | (253.6) |
Fuel Cost (before hedging) | 1,475 | 857 | (72.1) | 1,475 | 373 | (295.4) |
Fuel Hedging Gain | (202) | (111) | 82.0 | (202) | (13) | 1,453.8 |
Fair Value Gain on Fuel Derivatives | – | – | – | – | (72) | (100.0) |
Non-fuel Expenditure | 2,082 | 1,793 | (16.1) | 2,082 | 1,281 | (62.5) |
Operating Profit/(Loss) | 556 | (67) | n.m. | 556 | (274) | n.m. |
Net Profit/(Loss) | 370 | (210) | n.m. | 370 | (409) | n.m. |