I Storbritannia bruker turister fra Kina nærmere fire ganger så mye penger som andre besøkende. I tillegg oppholder de seg lengre i landet enn andre.
Denne tendensen gjør seg gjeldende også i andre land. På verdensbasis økte antallet kinesere på tur til hele 107 millioner, og hver hadde et gjennomsnittlig forbruk på 4 130 kroner. Hver dag. Det er riktignok inkludert overnatting, men det viser uansett det formidable inntjeningspotensialet for reiselivsnæringen, også i Norge.
Rekordhøye inntekter
For Norges del ligger Kina på en 10. plass på listen over land som er på besøk her. Så langt i år er det registrert 40 000 kinesiske gjestedøgn, mot 20 000 for hele fjoråret.
Av de skandinaviske landene er det Danmark som gjør det best. Mens vi ligger på 36. plass på listen over destinasjoner kineserne ønsker å besøke i løpet av de neste 12 månedene er våre naboer på 22. plass.
Øverst ligger Australia.
Kinas vekst betyr et stort uutnyttet potensiale for norsk reiseliv og den norske hotellnæringen. Booking-statistikken fra Hotels.com viser for eksempel at reisende fra Kina betalte 1166 kroner i gjennomsnitt for en hotellnatt i Norge i 2014, og var dermed den femte mest generøse turistgruppen på listen bestående av reisende fra 29 land.
Veksten i den kinesiske økonomien har i tillegg bidratt til en økning av luksusturister de siste tolv månedene. De ti prosent mest kjøpekraftige reisende brukte fire ganger så mye penger per dag som gjennomsnittskineseren, mens fem prosent brukte svimlende 25 959 kroner daglig, som er seks ganger så mye som gjennomsnittsreisendes daglige forbruk.
– Rekordhøye personinntekter i 2014 har forsterket kinesernes kjøpekraft betydelig, noe som naturligvis også har hatt en positiv effekt på forbruket knyttet til reiser. Den kontinuerlige urbaniseringen er annen viktig faktor som forklarer hvorfor vi ser stadig flere og pengesterke reisende fra Kina, forklarer administrerende direktør Johan Svanström i Hotels.com.
Bedre tilpasning
Den globale hotellnæringen ser ut til å ha registrert kinesernes inntog. I den fjerde utgave av rapporten Chinese International Travel Monitor (CITM) fra hotellsøkesiden Hotels.com har man sett nærmere på kinesernes reisevaner, preferanser og forbruksmønstre, for å få bedre innsikt i hvilken påvirkning denne stadig mektigere turistgruppen har på den globale reiselivsindustrien.
Den viser blant annet at 61 prosent av de spurte hotelleiere oppgir at de har notert en økning av kinesiske turister de siste året. Samtidig har flere begynt å tilpasse overnattingstilbudet til den nye turistflommen, som blant annet guider og materiell på kinesisk, som er den tredje mest etterspurte hotellbekvemmeligheten av kinesere (oppgitt av 21 prosent av de spurte hotelleiere) – rett bak gratis wifi (75 prosent) og vannkoker (31 prosent). Mange kinesere forventer også at hotellpersonalet snakker deres morsmål – 1 av 5 hotelleiere oppgir dette som den vanligste forespørselen de har fått fra kinesiske gjester.
Å være tilstede på kinesiske sosiale medier er et annet tiltak som ser ut til å bli viktigere og viktigere for reiselivsnæringen i tiden fremover. Turistattraksjoner over hele verden, deriblant franske Louvre og Versailles, har åpnet kontoer på kinesiske plattformer som Weibo og WeChat, og dermed fått tilgang til bedre markedsføringsmuligheter, direkte rettet mot de reiseglade kineserne.