Ryanair la ned sin base der i 2016 etter at avgiften ble innført, men kommer tilbake dersom flypassasjeravgiften fjernes. De nye eierne på Rygge sier nå at det er krevende å få til ny trafikk.
– Vi har på ingen måte gitt opp, selv om det ikke akkurat er lett å åpne igjen, sier styremedlem i eierselskapet Rygge Sivile lufthavn, Espen Ettre, til NRK.
De nye Rygge-eierne har som mål å gjenåpne Moss lufthavn Rygge i 2019. For å få til dette har de pekt på flere viktige faktorer.
* Et stort lavprisselskap må være interessert
* Flypassasjeravgiften må endres eller fjernes
* Taxfree-salget må opprettholdes
15 måneder etter at flyplassen stengte, og få måneder før de må beslutte om oppstart i 2019, er ingen av de to første momentene i sikte.
Finansdepartementet har fått i oppdrag av Stortinget å revurdere den omstridte flypassasjeravgiften, som en del av budsjettforliket i høst. I departementet svarer kommunikasjonssjef Theres Riiser Wålen uklart på når det vil skje.
– Eventuelle forslag til skatte- og avgiftsendringer presenteres av regjeringen i forbindelse med budsjettfremleggelsene. Regjeringen vil komme tilbake til Stortingets anmodning ved et passende tidspunkt.
Det betyr at det tidligst kan komme et nytt forslag til innretning av flypassasjeravgiften i mai, da revidert nasjonalbudsjett legges fram.
Til NRK bekreftet Ettre at de jobber aktivt mot flere flyselskap, og at alt handler om hvor godt tilbud de kan gi, og hvordan kostnadene kan holdes nede.
Lavprisaktøren Easy Jet har tidligere sagt til NRK at de ikke vurderer Rygge som aktuell for dem. De skal til høsten opprette sin første norske rute fra Gardermoen til Berlin.
Erfaringen med ti års drift på Moss lufthavn Rygge viser at det er vanskelig å få nok trafikk uten å ha en stor lavprisaktør til stede.
Heller ikke Norwegian har sagt noe annet enn at de kan komme tilbake til Rygge med noen få ruter, slik de hadde før flyplassen stengte.
Moss lufthavn Rygge hadde på det meste over 1,8 millioner passasjerer. Den var i en periode den raskest voksende lufthavnen i Europa, men det var Ryanairs satsing som gjorde det mulig.
Alle forsøk på å få til en variert base av flyselskap mislyktes fra starten, og lufthavnen var truet av konkurs allerede etter to år, i 2010. Da rykket Ryanair inn og sto for 90 prosent av trafikken på Rygge inntil de trakk seg ut i 2016.
Ordfører i Rygge, Inger Lise Skartlien (A), er klar på at de ønsker flyplassdrift, men ser også at det er en grense for hvor lenge terminalbygget og det store parkeringshuset kan ligge brakk.
– Har ikke tenkt på alternativer ennå, vi tviholder på at det skal være sivil flyaktivitet her. Vi har heller ingen plan B. Dersom det viser seg umulig å få til ny trafikk, må Forsvaret som grunneier og kommunen se på alternativ bruk, sier hun til NRK.
Hun slår fast at det må skje på initiativ fra grunneier og terminaleier, som er taxfreeaktøren Jotunfjell Partners AS.