Flyselskapet har satset stort på eget selskap i 2022 og har lansert flere nye ruter til og fra Island. Nå ser flyselskapet forventningsfullt på 2023.
– Fjoråret var preget av en stor snuoperasjon i vår virksomhet. Men en sterk inntektsgenerering med rekordhøye passasjerinntekter i andre halvår og en betydelig forbedring i vårt driftsresultat, viser at vår forretningsmodell nok en gang beviser sin verdi. Vi er tilbake på sporet, sterkere enn noen gang, og med et eksepsjonelt team og solid grunnlag for virksomheten vår ser vi frem til å gripe mulighetene fremover og fortsette å bringe Islands ånd til verden, sier Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair.
Flyselskapet melder om et driftsresultat på 19 millioner USD for 2022, som er en forbedring på 136 millioner USD. En sterk inntektsgenerering i årets siste kvartal bidro til Icelandairs beste Q4 siden 2015, med en kapasitet på 95 prosent sammenliknet med 2019. Enhetsinntektene for årets siste kvartal økte også med 13 prosent fra 2021.
– Vår strategi og handlinger gjennom hele pandemien sørget for at vi var forberedt på å raskt øke vår kapasitet til å møte den kraftige økningen i etterspørselen som vi så i alle våre markeder i fjor. I 2022 doblet vi flyruten vår og fraktet 3,7 millioner passasjerer til 51 destinasjoner, sier Bogason.
Icelandair anskaffet syv nye B737 MAX-fly som ble lagt til i flåten i 2022. Flyselskapet, som har stort fokus på økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft på tvers av sine operasjoner, reduserte også sine CO2-utslipp med 17 prosent per OTK (Operational Ton Kilometer) sammenliknet med 2021.
Rekordomsetning i første del av 2023
Icelandair melder om en sterk finansbalanse og en total likviditet på 318 millioner USD ved utgangen av 2022. Januar 2023 har også vært en måned med rekordomsetning for flyselskapet, som spår gode utsikter i alle markeder.
– Den vellykkede opptrappingen av operasjonene våre etter pandemien har vært avgjørende for gjenoppretting av Islandsk turisme og økonomi. I 2022 brakte vi rundt 740.000 turister til Island og vi har rekruttert rundt 1000 ansatte, utdyper Bogason.
– Driftsmiljøet vårt vil fortsatt være utfordrende i år med inflasjon og økte kostnader. Vi er imidlertid sikre på at folk vil fortsette å prioritere reise og at det vil være store muligheter for Island som destinasjon slik vi ser reflektert i vår bookingoversikt.