I en innledende fase dreier det seg om 13 fly av A321XLR-modellen, med mulighet for senere å kjøpe ytterligere tolv fly. De forlater dermed enhetsflåtestrategien med den amerikanske flyprodusenten Boeing.
Avtalen er et stort tap for Airbus-konkurrenten Boeing, og avtalen innebærer at Icelandair nå gradvis pensjonerer sin Boeing 757-flåte.
Verden har i dag to store flyprodusenter: amerikanske Boeing og europeiske Airbus. Sammen bygger de rundt 1200 nye fly hvert år. Begge selskapene har lovet å øke sin kapasitet i 2023. Foreløpig har Icelandair 52 Boeing-fly. Den flyr til 50 destinasjoner og hadde i fjor 3,2 millioner passasjerer.
Leveranser av Airbus skal starte i 2029, men det er planer om å begynne å fase ut Airbus-fly tidligere enn det. Icelandair er i avanserte samtaler om å leie fire fly fra 2025.
Det er ingen informasjon om hva avtalen er verdt.