– Etter 15. september er ambisjonen at vi skal være tilbake til der vi leverer på sjudagersfristen for refusjoner. Dette er i tråd med Luftfartstilsynets forventning, sier Tonje Bjerve Sund, pressesjef i SAS Norge, til NTB.
Etter den 15 dager lange pilotstreiken i sommer har SAS vært fritatt fra å refundere penger til kundene sine innen sju dager, som er det normale kravet. Men fra torsdag går flyselskapet tilbake til å levere på sjudagersfristen.
Sund forteller at selskapet har gitt seg selv til 15. september med å behandle refusjonskrav av billetter som er kommet inn fra streiken.
– Der har vi per nå håndtert så godt som alle disse, og ambisjonen er at vi skal holde denne planen vi har lagt, sier hun.
De fleste kunder som kun ble forhindret i å reise med fly på grunn av streiken, har altså fått tilbake utlegg for billetter som ikke er brukt. For kundene med utlegg for ekstrakostnader, vil det ta lengre tid.
– Her er det ingen lovpålagt frist, da behandlingstiden avhenger av kompleksiteten i den enkelte saken. Saker med utlegg til for eksempel hotell og alternativ transport vil ta lengre tid, siden de krever manuell håndtering.
– Vi er stort sett enige med kundene i deres krav til oss, så det handler om at det tar tid når volumene er så store, legger Sund til.
(©NTB)